fredag 5 november 2010

Strand no.6 och Menemen (turkisk omelett)

Idag var jag på stranden ett par timmar innan Mehmet och hans Tysk/Turkiske vän kom och slöt upp. Vi hade väldigt trevligt, pratade om ditten o datten, badade i havet och tog en öl. Jag blev kvar sammanlagt 5tim på beachen o har fått skön färg, utan att vara röd. Ser dock nu efter att ha duschat bort saltvattnet att jag ser ut som en panda, då jag solat med solglasögonen på. Vi bestämde också att det kanske blir utgång ikväll om Mehmet får sluta jobbet i tid. Jag gör i alla fall iordning mig och går till Best, så får vi se sen. Det blir troligen en drink på Panderosa och sen ner till hamnen. The Doors kanske kan vara något. Det återstår att se vad som fortf. är öppet. Har inte varit i hamnen på flera veckor.


När vi kom hem från stranden så lagade Mehmet en turkisk omelett, Menemen, till mig. Jag har aldrig testat det förut, men det var verkligen kalasgott och nyttigt också. Man tar i olja i en panna och fräser massor av hackade tomater (typ 6st räcker till 2 pers), grön biber (gröna avlånga saker som ser ut som chilli men som smakar som paprika), salt och peppar. När det blivit till en sörja så knäcker man i några ägg (2 ägg per pers) och låter äggen stelna till samtidigt som man rör lite försiktigt. Röran äter man med vitt bröd. Supergott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar