fredag 29 juli 2011

FRÅGESTUND - mer från Christina

1.Hur hittar du billiga resor till Alanya? Och prisvärda hotell?

Svar: Jag har som hobby att leta resor. Tycker det är skitkul att följa utvecklingen och förändringen dag för dag och brukar försöka hålla mig uppdaterad hela året om. Både till Turkiet men även till andra resmål. Jag ÄLSKAR att göra riktiga rese-klipp, även om jag inte alltid lyckas =) Jag letar på de vanliga sidorna - Ving, Apollo, Fritidsresor, Turkietresor, Detur, Nazar, Solresor, Pegasus och Turkish Airlines för att hitta billiga flygbiljetter. Ofta händer det att jag köper enkelbiljetter både dit och hem. Det gäller att hålla sig ute på nätet varje dag och söka så ofta man kan för att inte missa något riktigt kap. De absolut billigaste flygstolarna går ju givetvis först. För att hitta billiga hotell så rekommenderar jag att boka separat på nätet. Att boka på plats är väldigt sällan fördelaktigt rent prismässigt. Det finns ju mängder med hotellsidor, så det är bara att ge sig ut i djungeln och leta. Sen har jag ju några hotell som jag brukar återkomma till, så när man väl har hittat sina favoriter så är det bara att hoppas att de finns kvar och håller samma låga pris för alltid =)

2.Eftersom du varit där så många gånger har du några favoritrestauranger att rekommendera?

Svar: Jag gillar ju Panderosas mat (på en väg ner till hamnen). Jag älskar också söndags-brunshen på Bistro Floyd (utmed Ataturkgatan). Några andra bra restauranger med suverän service är Sedir och Elite som ligger i närheten av Damlatas utmed Kleopatrastranden. Opera (som ligger precis i närheten av Panderosa och QueensGarden) har också toppenbra mat. Jag o Mehmet testade också Scandinavia (vid nr.11 på Kleopatrastranden utmed Ataturken) och där var maten underbart god även om restaurangen i sig inte är så inspirerande. Sen finns det också en jättemysig uterestaurang dit turkarna själva går och som serverar ljuvlig frukost i en underbart grön och lummig miljö. Minns inte vad den heter, men du går upp på gatan mellan Best Restaurang och AlexinBaari.

3.Lagar du turkisk mat

Svar: Jag lagar ingen turkisk mat direkt. Mehmet har lärt mig att göra Menemen, turkiskt ris (du vet sådant med bruna riskorn i) samt börek i långpanna. Jag är också grym på bulgursallader och Kisir. Jag är mest förtjust i "svensk mat" som jag brukar laga hemma själv, såsom paj, pastarätter, gratänger och annat.

4.Är det något speciellt du alltid handlar med dig från Alanya hem till Sverige?

Svar: Nja, jag shoppar inte så mycket i Alanya faktiskt. Hamam-vantar brukar jag dock alltid se till att köpa eller ha hemma. Och nu för tiden brukar jag också se till att få med mig Antepsås (sån där chilipasta/sås) som Mehmets mamma tillverkar själv. Den kan man ha i så otroligt många maträtter, den är verkligen toppen. Sen speciella stora badlakan av märket Versace som finns i alla färger och har guldbrodyr. Vad skulle jag göra utan alla dom, har 6-7 stycken tror jag.

5.När du handlar i Alanya, får du bättre priser om du har med dig din kille, (jag får själv för mig att det blir bättre pris om man har turkar med sig)

Svar: Eftersom jag inte shoppar där så ofta så har jag eg. aldrig ställts inför dilemmat. Jag är rätt så bra på att pruta tycker jag själv. Men visst får man bättre pris från början om man har med sig sin turk, absolut. De ger en inga skambud vid starten direkt så därför brukar en shoppingrunda med mannen gå fortare om jag gjort den själv.

6. Brukar du bo på Kleopatrasidan eller har du också bott vid östra stranden?

Svar: Jag bor alltid på Kleopatrasidan och allra hälst i Saray området. Nära stranden, och ganska så nära centrum ändå. Jag har bott på Östra sidan två gånger men jag tror att båda dessa resor var ospecificerade och att vi blev placerade där. Jag gillar inte alls stranden på Östra sidan utan föredrar helt klart Kleopatrasidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar