tisdag 26 juli 2011

Bloggas väldigt lite

Ja jag är dålig på att blogga nu. Jag vill eg. blogga men kommer mig helt enkelt inte för det. Mitt liv har sats på paus faktiskt. Jag har inte speciellt ont av tillvaron här hemma i Sverige just nu, för ovanlighetens skull. Så även om mitt liv är i paus-läge så går ändå tiden, fantastisk kombination.

De senaste dagarnas händelser i Norge har verkligen påverkat mig starkt. Att spränga en bomb vid ett regeringshus är ju ändå inte så ovanligt, även om det dock är det i Norden. Men att sedan meja ner uppåt 70 personer med handeldvapen helt bedinningslöst, går helt över mitt förstånd. Det var det som fick mig att forska vidare i detta lite mer. Jag sökte upp förövarens propagandafilm på Youtube, men förstod inte så värst mycket för att vara ärlig. Man såg självklart att det inte såg sunt ut någonstans, men pga dålig kvalite på den versionen jag tittade på, samt pga mina dåliga kunskaper i historia och komplicerad engelska så la jag inte så mycket mer energi på filmen. Det som skrämde mig var ju bilder och bakgrundsmusik, riktigt otäckt.

Jag fick sedan tag på en kontakt som skickade förövarens hela Manifest dokument till mig på över 1500 sidor. Jag kastade mig över det, men insåg rätt så snart att börja läsa från sidan 1 inte var någon bra ide. Jag skummade där efter igenom de första 200 sidornas rubriker innan jag scrollade ner till sista sidan och började läsa bakifrån istället. Efter att ha fått en överblick så insåg jag att de första ca 1200 sidorna bestod av historia och fakta om olika religioner i världen, samt religiösa, historiska och politiska ledare bland annat. Eftersom jag är otroligt dåligt insatt i ämnen som dessa så valde jag också att inte läsa något av det. Jag vill inte få en förvriden bild av allt detta, då jag misstänker att han lyft ut det absolut sämsta från alla andra kulturer, befolkningar, religioner och så vidare, för att istället framhålla Kristendomens och Europas alla fördelar. Det som var betydligt intressantare att läsa var information om förövaren som person, om hans uppväxt, familj, liv och hela hans dagbok. Man förstummas verkligen över hur väl han uttrycker sig om så otroligt sjuka saker, hur otroligt duktig han är på engelska, hur sjuuuukt mycket tid han måste ha lagt på att skapa detta dokument samt en massa massa andra saker.

Jag följer terrordådet varje dag i tidningarna och jag måste ändå berömma dem för att de verkar hålla sig till sanningen i det de skriver. Normalt brukar de ju alltid förvränga till sanningarna för att sälja och locka läsare. Men utefter vad jag har läst i Manifestet så har tidningarna återberättat sanningsenligt i de allra flesta fall. The story has not come to the end!

Jobbar på dagarna, fortfarande lugnt som sjutton på kontoret. Lugnet före stormen...? På måndag kommer en kollega tillbaka och veckan där efter en annan kollega och där efter så tror jag att verksamheten är i full gång igen.

Idag har jag fyndat på reor =) Jag beställde en klänning till från HM samt var inne på Stadium som hade "Köp 5 reavaror o få 50% rabatt på reapriset". Så jag gick samman med min moster som jag träffade på stan och vi köpte fem varor tillsammans. Jag fick tag på ett par jättesnygga sneakers till Mehmet samt ett par flip-flop till mig och en jättesöt strandpåse. Allt för 150kr, så sjuuuukt billigt.

Har också börjat banta igen. Jaa, det är lika bra att jag talar om det här på bloggen, för då kan jag inte komma undan med att äta en massa onyttigt nu när alla vet ;) Jag tänker köra på tills jag åker till Alanya i september. Hoppas tappa ett o annat kilo, kan väll inte vara så svårt, jag är laddad =)

NU KÖR VI!!!!! =)

2 kommentarer:

  1. Jag håller på dig!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset om stadium var o fynda i dag:)

    SvaraRadera