söndag 5 september 2010

Nu är jag här =)

Som ni alla säkert förstår så är jag våldsamt trött, efter alla bestyr som varit den senaste tiden, för stressen och nervositeten som var innan jag kom iväg, efter den långa resan igår eftermiddag och kväll samt med tanke på hur lite sömn jag fått sen jag kom hit.... och värmen... denna värme och fukt.

Jag landade vid 21 på Antalya flygplats, lite före utsatt tid. Halvvägs med transfern så var det ett obligatoriskt stopp vid en market, så man kan rasta sig lite. Där blev jag världens bästa polare med busschaufören :D Vi satte oss o snackade... ja på turkiska då, och vi förstod varandra ganska så bra måste jag säga. Vi hann avklara de viktigaste punkterna i livet, civilstånd, väder, hur lång semestern skall vara, hur mycket han jobbar varje dag och lite smått och gott.

Jag kom fram till Alanya vid 00.30. Insåg att det är inte värmen som är den värsta, utan luftfuktigheten som ligger på i runda slängar 200%. Well, jag lastade ur mina 55KILO packning inklusive taxfreevarorna, ur taxin. Det var två resväskor på 37kg sammanlagt, en dator i väska och lite annat rassel på 5kg, en ryggsäck med alla skolböcker och all sprit på ca 10kg och en kasse med lite annan taxfree och en matsäck och lite annat. Behöver jag säga att det vägde bly...? Tur att det finns hjälpsamma människor som jag kunde få bär- och lyfthjälp av stundvis.

Begav mig mot mitt hotell och checkade in. Är grymt nöjd med lägenheten som är rymlig så att det räcker och blir över för både mamma turk, pappa turk, farmor turk och hela fotbollslaget med turkbarn. Jag var till och med så duktig att jag packade upp nästan alla saker inatt och gjorde det lite hemtrevligt. Tog sen en svalkande dusch, i ett utrymme som är typ 60x60cm, haha :D

Sen kom jag ju till en punkt där jag insåg att det nog är dags att gå och sova. Och eftersom jag var så trött att ögonen gick i kors så noterade jag heller inget om att vi faktiskt har gratis AC. Den här natten var den värsta i mannaminne. Det var så varmt och kvavt att jag trodde jag skulle tuppa av. Och jag var så trött att jag inte orskade klä på mig för att gå och köpa vatten, så istället svepte jag en alkocider och gick o la mig igen. Tror ni det gick att sova...? NEJ, verkligen inte, så jag förflyttade mig till soffan, men gav upp efter 10min och gick o la mig i sängen igen. Jag fick inte många minuters sömn inatt innan klockan började närma sig 6 och det var dags för Mehmet att anlända. Så jag gick upp, klädde på mig, gick till en market o handlade, utforskade hotellpoolen, ordnade med internet på min dator... men inget Mehmet dök upp. Inte förrän 8 kom han hit, lika strålande glad som alltid, trots att han rest i typ 16tim sen han lämnade Adiyaman igår.

Sen dess har det varit full rulle här hemma. Vi har pratat, skojat, skrattat och bytt presenter. Av Mehmets mamma fick jag en huvudduk, en turkdans näsduk (sån som man viftar med) och en virkad duk, allt hade hon gjort själv. Så gulligt! Har dock sett till att reda ut begreppen gällande huvudduken/slöjan och vad den ska användas till. Jag kan sträcka mig så långt som att ha den på mig om jag får knyta den i nacken och inte under hakan och endast EN gång, sittandes på balkongen i 5min. Haha...! Han tyckte det var okej, men detta har ännu inte genomförst. I övrigt kommer jag ju använda den som scarf/halsuk på hösten, för den var faktiskt väldigt fin, lila och vit med blommor. Av mig så fick Mehmet en snygg tischa och alladin-hjärtan, han blev glad.

Mehmet hade också med sig Antep fistik som växer överallt i Adiyaman. Det är alltså som pistagenötter. Sen hade han med sig fårost som hans mamma har gjort och en burk med något innehållande biber (chili/peppar någonting). Allt är gjort med kärlek och mottages också så. Väldigt glad blev jag.

I eftermiddag har vi försökt att sova lite. Halvvägs i insomnandet så kom min älskade Anna på besök. Jag blev så otroligt glad att se henne. Vi satt på balkongen och tjötade lite skit, lite snabba uppdateringar vad som hänt och om vad som komma skall. Jag hoppas hon har tid att umgås med mig någon dag snart, så vi får tjöta lite skit och dricka och skratta och ha roligt. Imorgon ska jag hämta alla grejer hos henne som hon varit snäll att förvara sedan sist.

I övrigt har det inte hänt så mycket mer, men mer lär hända, så jag uppdaterar snart igen. Om ni är riktigt snälla så kanske jag kan dansa lite belldancing för er med mina nya turkdans näsduk ;)

Güle güle!

1 kommentar:

  1. Så bra att du nu är på plats så som du har längtat och att ni nu äntligen får vara tillsammans. Ha det jätte bra och sköt om dig

    SvaraRadera