fredag 3 december 2010

Sista dagen i Istanbul

Äntligen var dagen här då vi skulle få åka hem till älskade Alanya igen. Vi hade haft hemlängtan i 4 dagar typ. Jag ville tatuera in "Borta bra men hemma bäst" i pannan innan vi åkte hem... men det gjorde jag ju såklart inte.

Istället gav vi oss ut för ett nytt försök att shoppa. Vi gick till Grand Bazar igen, men hittade inget vi ville ha. Istället hittade vi en helt vanlig butik utmed huvudgatan som hette T-shop, ungevär som Åhlens. Där hittade vi en massa kul. Jag köpte nagellack och stickers, samt en jätteläcker tändare som såg ut som ett läppstift som jag bara inte kunde motstå. Mehmet hittade halsband och ett parfym-sett bland annat.

Där efter hittade vi ett enklare matställe. Det var en mycket rolig affärsidé. Där fick man välja på säkert 15 olika pastasorter blandade med olika såser, och du fick fylla en hel stor tallrik för 4 lira (20kronor). till detta kunde man köpa en massa annat såsom grillade grönsaker, köttgrytor mm. Dit hade jag gärna gått fler gånger och stället var nästan fullsatt, så verkar vara väldigt populärt, främst bland ungdomar då.

När vi käkat och shoppat så hade vi en stund över innan det var dags att röra sig mot flygplatsen, så vi gick och kikade lite, Mehmet köpte ett par sportskor, vi fikade på ett tårtställe som var hur smarrigt som helst samt satt och kikade på folk i en park i närheten av hotellet. Sen gick vi upp på hotellets tv-rum och satt där och tog en öl.... när jag helt plötsligt upptäcker att flyget inte alls skulle gå kl. 20 som jag hade trott, utan kl. 19.

Vi hällde i oss ölen, tog vårt pick och pack och kastade oss på spårvagnen som gick utanför hotellet. Den var fullständigt smockad med folk, du fick liksom dra in magen för att komma förbi och fram, också vi med vår enorma resväska, ryggsäck och datorväska. Efter några stationer fick i alla fall Mehmet chans att sitta ner. Vi hoppade av vid ändstationen och hoppade på en Metro som gick raka vägen till Atatürk flygplatsen.


Vi var ju lite sena, så det var inte så kul att med andan i halsgropen inse att det var typ 15min gång för att ta sig igenom gångarna från Metron och in på terminalen. Vi kom i tid i alla fall och kunde o lugn och ro kliva på flyget hem till Antalya igen.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Haha... åh, jag skrattade lite för mig själv när jag läste ditt inlägg (ta inte illa upp, det är bara för att du skriver sååå roligt!). Förstår att ni inte älskar Istanbul som jag gör då, hehe.

    Ni skulle nog ha behövt en guide så ni hade vetat vad man "skulle se" typ. Det finns ju så mycket! Kapali carsi tycker iofs inte jag heller är nåt vidare (bara turister och tråkiga saker). Och hade ni tagit er ifrån alla turistställen så skulle ni se att Istanbul har massor med mysiga (och billiga!) restauranger och affärer. Och enormt stora marknader och köpcentra.

    Synd att resan inte blev så bra, jag som själv längtar sååååå mycket till Istanbul (förmodligen mest för att jag inte kan åka nu kanske).

    Men nu är ni ju tillbaka i varma Alanya i alla fall, skönt för er. Här hemma hade vi typ 17 minusgrader igår, INTE så kul.

    Kram

    SvaraRadera