fredag 3 december 2010

Dag 2 - Istanbul

Andra dagen gick vi upp i tid för att käka lite frukost, göra oss iordning för att sen gå ut på stan och vara lite kulturella. Vi gick till Blå moskén som bara låg typ 100m från vårt hotell. Jag tog några foton utanför, men när vi kom in på innergården och kikade in genom portarna till själva moskén så såg det så trist ut så jag ville inte ens gå in och titta.


Vi styrde istället stegen mot Hagia Sophia som är ett muséum. Men där var det en jäkla kö in och jag och Mehmet insåg rätt så snart att muséer inte riktigt är vår stil. Så vi struntade i att gå in där också. Efter dessa två fantastiska upptäkter så var vår fantasi slut, men vi såg sedan en skylt som pekade mot Grand Bazar, så dit gick vi.


Inne i Grand Bazar så är det så sjuuuukt sjuuuukt mycket. Om du skulle gå i alla gångar en gång så har du säkert gått 5mil sen. Där inne finns ALLT.... fast ändå INGET. Ja, så tyckte i alla fall vi. Det var hembroderier, märkeskopior (samma som i Alanya) massa guld o diamanter (vilket jag inte vanligen brukar spontanshoppa), massa andra rasselsmycket, sjalar (hur många sjalar behöver man liksom), handväskor och andra väskor (jag har redan ett 40-tal). Det var enormt mycket människor där inne och luften var ju inte så värst skön så vi gick ut rätt så snabbt. Jag gick på jakt efter ett par beiga Converse skor, men insåg rätt så snart att det dels inte gick att få tag i sådana med små sulor, verkar inte existera i Istanbul. Och när jag väl hittade ett par vanliga beiga med vanlig sula så fanns det inte på ett enda ställe i min storlek. Vi frågade runt på säkert 15 ställen. Jag försökte också hitta ett par söta guldörhängen men det var helt lönlöst, inget var snyggt nog som fanns där inne. Jag fick bara med mig några söta speglar ut, som man kan ha i handväskan.


På vägen hem så gick vi förbi en chokladbutik som också var café. Ja, dom hade så mycket smarr där så man kunde liksom inte passera där utan att gå in och handla eller fika. Vi satte oss, tog en kopp riktig äkta varm choklad och köpte varsin godbit att äta. Jag tog cheescake med hallontopping och Mehmet tog en sandwich. På vägen hem köpte vi med oss choklad av olika sorter.




På vägen hem satte vi oss och tog en öl på en vanlig restaurang. 7 lira för en liten Efes, det är ju rena rånet. I Alanya kostar en stor Efes 5 lira. På kvällen gick vi och käkade lite på en restaurang. Trevligt, men vi la oss tidigt då det var riktigt kallt och blåsigt ute. Vi hade inte så värst tur med vädret. Blåsigt, regnigt o kallt de flesta av dagarna. Man fick pälsa på sig både tröja, jacka och halsduk om kvällarna.

1 kommentar: