fredag 3 december 2010

Istanbul - Sammanfattning

En sammanfattning av resan och Istanbul. Varken jag eller Mehmet kan rekommendera någon att åka dit. Vi tyckte det var på tooook föööör mycket folk. Vi begriper verkligen inte hur man kan välja att bo i den staden med så otroligt mycket människor. Mehmet skulle inte åka tillbaka om han så fick betalt, säger han.

Shoppingen var värdelös. Man hittar inget där av intresse som inte finns i Alanya. Det som var unikt för Istanbul shopping tyckte vi bara var en massa rassel och inget att ha. Det finns liksom för mycket av allt att handla där, att man inte ens vet vart man ska börja. Och om man tycker sig fynda någonstans, så kan man ge sig sjutton på att 10meter bort så hittar du samma sak för halva priset. Inne på Grand Bazar ger de dig som turist fantasipriser som får en annan att blekna.

Maten på restaurangerna var dålig. Den var andefattig både på tillbehör och såser och dessutom väldigt höga priser på vissa ställen. Jag var inte ordentligt nöjd med en enda maträtt jag åt.

Som yngre resenär så skall man tydligen inte bo i Sultan-Ahmet, för där finns ingenting som ens skulle kunna likna ett partyställe. Istället skall man bo i Taksim där det finns mängder av uteställen, shopping och barer. Men då får man räkna med högre priser på dricka och på boendet.

Att vi var missnöjda med hotellet har väll de flesta förstått vid det här laget. Man tjänar helt klart på att lägga till några hundralappar för att få ett bättre hotell och där med en trevligare semesterupplevelse. Balkong och eget badrum är ju att rekommendera. Att hotellet dessutom låg i meckat av Istanbuls största moskéer var ju inte dirkt en fördel, när man på morgonen vaknade till ett böneutrop på 1000dB.

Det absolut värsta på hotellet var ändå de andra turisternas frukostvanor. Speciellt koreanernas. En tjej satt med sina barn och åt ris på burk med algblad. Sen hade hon bett om en stor gryta med varmt vatten där hon hälde i pulver och såser som hon hälde på riset. Sen pillade dom bort hela gulan på ägget och åt bara vitan. En annan gubbe satt och hade te-cermoni varje morgon. Han hade typ ett berg med citronklyftor, sen hade han tagit med sig en egen te-sil och någon påse med en massa blommor i som han silade i vattnet. Jag tror det var det som var själva teet. Jag vet inte hur många koppar han drack varje morgon och hur mycket han surplade. Men om man tyckte att han surplade så var det inte ens i närheten av hur en av koreanerna smaskade när han åt. Jag höll på att få ett utbrott och tappade totalt matlusten. Han smaskade över hela frukostrummet och när han kom till det kokta ägget och gjorde likadant, då höll jag på att kräkas.

Nej, Istanbul never more!!! Nästa gång blir det turkiska delen av Cypern om vi skall åka någonstans.

2 kommentarer:

  1. hahahah, tyckte det va roligt att läsa inlägget!

    Jag älskar Istanbul (förutom deras dåliga tratoarer och allt buller). Min man är därifrån. Synd att ni inte hitta rätt i denna gigantiska storstad men ska man shoppa så ska man deffinitift inte göra det på dom stora basarerna.
    Alanya är ju inte den riktiga Turkiet. Där kan man ju få köttbullar på menun så jag förstår att Istanbul känndes så främmat ;))

    SvaraRadera
  2. Shoppade ni bara i Grand Bazar??? Ååh, nej... som du säger "där finns allt, men ändå inget"...Det finns många bra shoppinggallerior och shoppinggator i Istanbul (plus restauranger)!! Gäller bara att veta var de ligger :) Hoppas ni ger Istanbul en andra chans. Jag kan guida er, haha :)

    SvaraRadera