tisdag 14 december 2010

Kipa på shoppingrunda

Igår åkte vi till Kipa för att handla mat igen. Vi hade även lite annat på listan som behövde inhandlas. Raggsockar stod högs upp på lappen, kan jag meddela.

Vi började med att äta frukost i restaurangen där inne. Så himla smarrigt. Jag tog en jättegod bulgursallad som man köper i lösvikt och Mehmet tog något marinerat kött. Sen delade vi på en slags pizza, eller, det är bröd med ost på som gräddas i ugnen. Där vill jag äta fler gånger... och billigt. Jag köpte med mig typ hela byttan hem med den där bulgursalladen.

Sen började vi shoppa. Vi letade en bra stund efter raggsockar eller något liknande, men hittade inget, så jag gav upp. DÅ..... fick jag syn på urgulliga tofflor. Ni vet sånna där som ser ut som gosedjur. Jag trodde aldrig att Mehmet skulle ta på sig ett par, men som ni ser på bilden så lyckades vi hitta ett par lämpliga till honom också... i storlek 45 =D Sen handlade vi mat, jag hittade också julklappspapper att slå in mina julklappar i.

Vi tog sen bussen hem som vanligt. Den var smockfull med folk som alltid. Halvvägs hem så klev det på två killar, varav den ene killen säger på kurdiska till den andre "Kolla tjejen där... hon ser ut som en riktig fuck-around-girl". WHAT!!!! liksom. Jag satt där men en skitstor matkasse, inget smink, vardagsklädd och lite lätta lockar i håret. Och med mina 30 år fyllda så är ju knappast "fuck-around-girl" en benämning man kanske vill höra i första taget. Ja, behöver jag säga att Mehmet tände till. Han konfronterade direkt de två killarna och sa att vårda erat språk, det sitter ju äldre människor här på bussen och vad fan vet ni om henne. Så svor han en ramsa och killarna svor tillbaka och Mehmet sa åt dem på skarpen. Tack min underbara man, du skyddar mig alltid från otyg, du är helt underbar!!!

Hemma packade vi upp all mat och sen ställde jag mig och gjorde chokladbollar. Smarr =) Vi hade varken kokos, pärlsocker eller strössel så de fick bli "nakna", men goda var dom och Mehmet tyckte också om dem. Turkar vet nog inte vad chokladbollar är, så kul att få visa honom. Vi slog och sedan ned vid datorn och jag visade bilder och filmer på Youtube från jul, det var luciatåg, julmat, julskinka, risalamalta, lutfisk osv.

Jag kom o tänka på det här med att muslimerna inte äter gris. Jag tänkte som så att hönorna ger ju ägg som man kan äta, och kor och får ger mjölk som man sen kan dricka eller göra andra produkter av. Men grise.... vad ger den....? Inte ett jäkla skit, och alltså borde det vara mest naturligt och smart att äta griskött. Jag presenterade min filosofi för Mehmet, och han förstod vad jag menade, men var väll inte så värst exhalterad över att jag vände på hela den islamska läran =)

Hände inte så mycket mer den kvällen, förutom att vi sprang runt och löjlade oss i våra fina tofflor =)

Mehmet försöker hävda att det är äkta Converse, "ORIGINAL!". Hahaa =P det tror jag inte ett skit på ;)

2 kommentarer:

  1. Hej.Trevlig blogg och avslappnad läsning om ditt liv i alanya :)Nu har jag en undran över om man möjligtvis kan få någon slags kontakt med dej angående lite frågor via msn/mail kanske, du verkar ju veta en hel del om saker som jag själv har stora funderingar över just nu om resande till alanya osv.Vill ej gå in på det mera här men det vore trevligt att byta några ord och kanske få lite tips. MVH

    SvaraRadera
  2. Hej, du kan lägga till mig på msn eller skicka ett mail på saltgurka2004@hotmail.com.

    /Marie

    SvaraRadera