tisdag 7 december 2010

Öken

Ja det händer inte mycket här just ni... eller det händer ingenting kan man säga, så jag har ingenting att skriva om.

Igår var jag och shoppade lite julklappar. Men det är då fan att man inte kan få titta i en del butiker utan att man absolut måste köpa sakerna enligt butiksägaren. De som jobbar i souvenir affärerna är absolut värst. De är så desperata att de nästan springer efter en ut på gatan. Att man har sin turkman med sig hjälper inte, utan de är lika ihärdiga för det.

I skoaffärerna var de väldigt lugna och i en del av shopperna så kom de inte ens fram o frågade om jag ville ha hjälp - HUR BRA SOM HELST! Jag var ju på jakt efter ett par beiga Converse. De med små sulor har de tydligen bara upp till storlek 40 och beigea verkar inte finnas, förutom de med EdHardy loggan över hela skon. Jag kollade istället på ett par i en snygg brun färg. Jag hade sån tur att jag hittade storlek 41, men när jag sedan vände på skon så såg jag att den var rejält jäkla solblekt på ena sidan, så det var liksom två helt olika färger på skon. Jag får se om jag går tillbaka till butiken och bägär att få köpa skorna för halva priset, för jag hittar inga andra skor någon annan stans.

Jag fick i en butik syn på en SKITSNYGG Tommy Hilfiger skjorta till Mehmet. Jag tvingade honom att prova den. Perfekt till nyår tänkte jag. Den var mörkblå/marinblå med rejält stabil krage och nere vid ärmarna. Det var perfekt färg för honom och jag har nog aldrig sett honom så läcker nån gång tror jag. Vi köpte den mörkblå och en likadan som var vit med grå ränder. Min lilla läckerbit där =P

Här om dagen kollade jag och Mehmet på hela Sällskapsresan :D Han tyckte det var roligt fast han inte förstod så värst mycket, och han småskrattade på sina ställen. Jag försökte förklara handligen så gott det gick, utan att överrösta filmen allt för mycket. Tur att handligen inte är så komplicerad.

Idag blir det bazaren för handling av frukt o grönt samt en del annat. Fattar inte vart maten tar vägen som vi köper. Vi handlade massor för en vecka sen, och nu är det sloprent både i kyl och skåp. Ska spana vidare på julklappar uppe på bazaren också. Jag är ingen van shoppare i den här stan, så vet faktiskt inte vart jag ska gå för att få bästa pris.

Just det, min Blå bok för visumet borde ha kommit nu, så det är dags att åka till polisen och hämta den. Förmodligen så borde jag förbereda mig på att den inte har kommit. För det är så det fungerar med myndigheter och byråkrati i det här landet. De säger något, men det de säger stämmer oftast inte överens med verkligheten. Och vad de egentligen menar, ja, det har du inte en aning om. Så här sker allt när det sker... inte när det borde ske.... eller när någon har sagt att det ska ske.... eller lovat dig att det ska ske.... Nej nej, här sker allt när det sker. På ett sätt så förstår jag dom. För här nere är alla dagar likadana. Den enda skillnaden jag har sett är att tisdagsmarknaden är på tisdagar, fredagsmarknaden är på fredagar och på söndagar så är alla apotek stängda med något undantag.

Ha det så bra allesammans!

1 kommentar:

  1. Haha, jag tvingade min kille att kolla på sällskapsresan häromdagen oxå, han kan rätt bra svenska så han tyckte den var jätterolig.
    Sällskapsresan kan vara den viktigaste svenska filmen som gjorts, haha:)
    Måste ju passa på att säga att jag gillar din blogg oxå.

    Mvh Vicky

    ps kunde bara välja anonym

    SvaraRadera