tisdag 26 april 2011

Migrationsverket, is not da shit!

Pratade med Migrationsverket och min handläggare idag, för att kolla om mina papper kommit in som de ska. Hon berättade, till mitt förtret, att de fått ta över en massa gamla ärenden från andra enheter nu inför sommaren och att dessa måste få gå före. Ja, vad säger man. Min gissning om att ett svar ska komma inom 2-4 veckor verkar alltså inte stämma. Får jag svar före juni så får jag nog se det som en bonus. Sen när jag frågade hur lång tid det i normalfallet kan tänkas ta att få svar så fick jag bara standardsvaret tillbaka - 7-9månader från det att intervjuen i Ankara genomfördes. Det där tror jag dock inte på, jag vet att det kommer gå fortare än så och det är så tröttsamt att få ett sådant svar då. Ett svar som jag vet att många har fått men som inte alls har stämt överens med verkligheten. Så nu sitter man här i ovisshet igen och har inte en aning om när vi ska kunna börja planera vår närmsta framtid.

Jag kommer ringa igen om ett par veckor och se om de kommit någon vart med våra papper. Vet inte hur många gånger jag ska våga ringa för att inte framstå som ett störande objekt. Idag körde jag den glada, förstående och artiga stilen. Nästa gång borde jag nog ta fram den vädjande sidan. Min handläggare verkade dock rätt gammal och förlegad i sitt sätt, så tror inte att tjat och tjöt är det som får henne att falla.

Idag är jag dock glad ändå. Har nu äntligen bokat och betalt min nerresa i juni och det känns så skönt att nu äntligen ha ett datum för detta. Jag reser från Göteborg, bra flygbolag, skitbilliga taxfree-priser, bra avgångstid. Det enda är att jag tycker att det är någon dag för sent och att den blev några hundralappar för dyr. Men jag prioriterade att få allt klart så jag slipper gå i ovisshet även i detta ärende... det räcker med UT:t och den ovissheten.

Idag har jag också shoppat lite nödvändigheter i klädväg. Korta, svarta leggings med spets nertill, två par "cykelbyxor" med spets nertill, ett par vita och ett par svarta. Sen hittade jag en tubtopp/bh som kanske kan vara bra men som jag inte vet om jag ska behålla. Sen ett mörkblått linne av favoritmodell. Nu funderar jag bara på att inhandla en bikini som jag så gärna skulle vilja ha. Och lite smink behöver jag också som börjar tryta i hyllorna. Sen får det vara färdighandlat. Tänk vad jag har minskat ner på shopping mot förr. Jag handlar nästan ingenting till mig själv nu för tiden. Jag vill hällre lägga pengarna på resor och min och Mehmets framtid samt göra det möjligt för oss att få träffas så mycket det bara går.




Bikinin jag önskar mig

2 kommentarer:

  1. Älskade vännen, sluta planera nu :) :) njut av att du istället får komma ner till Mehmet ...och mig. Jag vet att det är svårt att inte tänka...men det kommer att förtära dig. Det kommer ett svar, det lovar jag. kramen

    SvaraRadera
  2. Lycka till med uppehallstillstandet, har ocksa ansokt och vantar pa svar. kanns som en evighet :(

    Hoppas du har en underbar resa :)

    SvaraRadera