lördag 20 augusti 2011

Räkna och räkna om

Idag funderar jag väldigt mycket över den närmsta framtiden. Jag har bland annat räknat på mina pengar inför hösten, det verkar lösa sig helt okej faktiskt, fast jag har ungefär 7000kr mindre än vad jag hade hoppats kunna skrapa ihop. Jag har ändå bara sparat sen i mars för det här äventyret och jag tycker jag varit väldigt duktig. Om ni undrar hur mina kostnader ser ur så är det såhär nånting för en resa i 3 månader:

2400kr/mån i hotellhyra
5000kr/mån för mat, nöjen, mobil
3200kr/mån i fasta utgifter här i Sverige

5000kr ca. i övriga räkningar i Sverige
1700kr för taxfree varor
800kr för extra bagagevikt t.o.r.
700kr för flygbiljetten dit
1200kr för flygbiljetterna hem (totalt för oss båda)
700kr för tåg och buss till o från flyget i Sverige (totalt för oss båda)
400kr för busstransfer i turkiet (totalt för oss båda)

Som sagt, det är inte helt gratis att göra sånna här resor just eftersom man inte får glömma bort att man har kostnader här hemma i Sverige också. En del väljer att hyra ut lägenheten i andrahand, men ett antal olika anledningar har gjort att jag valt att inte göra det den här gången. Utöver de kostnaderna som jag har tagit upp ovan så kostar det också pengar att bunkra upp med hygienprodukter såsom shampo, balsam och hårspray. Sen brukar ju jag också köpa med en hel del mat från Sverige som jag tycker att jag inte klarar mig utan och som jag bara allmänt tycker om att ha med.

OCH det man också ska komma ihåg är att jag faktiskt inte har några inkomster under denna tid. Det enda jag får in på kontot är 2000kr i månaden i 5mån från CSN. Det är inte gratis att vara tjänstledig och samtidigt resa utomlands, det är en sak som är klar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar