söndag 14 augusti 2011

Har lugnat ner mig lite

Jag kom tillbaka hit snabbare än jag trott. Jag har nu lugnat ner mig och mina nerver en aning. Det som stressar upp mig något så fruktansvärt är följande...

Förra terminen så läste jag kursen Projektledning. Kursen hade ingen deadline, utan man fick fortsätta med den hur länge man ville. Detta ledde till att jag aldrig slutförde den förra året och har ännu inte gått vidare med den i år. Jag är närstan klar med kursen, men det som återstår är att skriva ett 5-8 sidor långt Examensarbete om ämnet "Projektledaren och beställaren". Jag har skjutit på detta så himla länge nu. Men till slut så fick jag lov att bemästra verkligheten. Jag kontaktade CSN som förklarade för mig vad detta nu kommer att innebära för mig under kommande termin som högskolestudent. Om jag inte slutför kursen och mina högskolepoäng från förra terminen så är jag inte berättigad till CSN-bidrag, tills dess att den kursen är slutförd. Med andra ord så börjar det verkligen sno ihop sig, man man säga. Hela den här kommande höstens budget är baserad på att jag får mina CSN pengar. Jag MÅSTE alltså bli klar med denna kurs så fort jag bara kan. Egentligen skulle man kunna säga att jag från nu har 1 ynka liten vecka på mig att skriva klart, för där efter behöver läraren några dagar eller en vecka på sig att rätta arbetet för att sen kunna betygsätta mig. Först där efter är jag aktuell för CSN-bidrag såvida att jag blir godkänd i kursen. Det kan bli så att arbetet inte godkäns och då måste jag komplettera och lämna in på nytt för att få en ny bedömning, dvs. ytterligare dagar passerar.

Men nu har jag äntligen satt mig med detta arbete. Jag trodde först att jag skulle bli tvungen att läsa om alla kursböckerna då jag inte har all information färskt i minnet. Men efter att ha sett över arbetets omfattning och upplägg så tror jag faktiskt att jag fixar detta utan att läsa allt för mycket. Jag pratade också med vår kurslärare som sa att jag skulle hålla arbetet så enkelt som möjligt. Formalian och upplägget för arbetet ser ut såhär...

- kapitel 1 Bakgrund (varför skriver du detta)
- kapitel 2 Teori (kurslitteratur och studieplatsen)
- kapitel 3 Reflektion (dina egna tankar/erfarenheter)
- kapitel 4 Slutsats (kort och tydligt om ditt resultat)
- kapitel 5 Källor (de källor som du har använt i kapitel 2).


Bakgrunden skall bara vara några rader lång. Teorin ska vara ungefär halva arbetet som för övrigt bara får vara 5-8 sidor långt (längre eller kortare arbete underkänns). Reflektionen bör vara någon sida lång men slutsatsen skall vara väldigt kort o koncis på bara några rader. Sidan med källor blir väll så lång den blir.

Utöver detta så skall man använda sig av citat och källor i den löpande texten. Sen skall ju dokumentet ha inställningar utefter specificerade kriterier, men sånt är verkligen en baggis för mig som jobbat på kontor i hundra år typ. Jag har faktiskt redan skrivit klart Bakgrunden o Slutsatsen. Nu ska jag gå vidare med att skriva på Teori-, Reflektions- och Källkapitlet parallellt.

Jag ber er alla om att ge mig alla lyckönskningar ni har och jag hoppas att ni i min närmsta närhet har överseende med om jag trackaserar er o ber om hjälp titt som tätt, samt om jag kanske vissa dagar är på dålit humör då det går trögt.

Lite peppande och realistiska kommentarer på detta inlägg skulle jag verkligen uppskatta!!!!!

6 kommentarer:

  1. Du kommer klara det galant!!

    SvaraRadera
  2. Jag håller självklart tummarna för dig! I och för sig verkar du ju ha full koll så det behövs nog inte...

    Det är både svårt och lätt att hålla arbeten korta och enkla, tycker jag. Ibland vill man ha det längre (och mer invecklat) för att verkligen få med allt.

    Anyway... Lycka till, vännen!

    SvaraRadera
  3. Goooo Määäääärrriiiiiiiiiiii!

    SvaraRadera
  4. Det fixar du Marie! Du fixar ju allt annat!! Ja tror på dig till 100%! Lycka till Marie! Kram LMS

    SvaraRadera
  5. Lycka till, detta är inga problem:)!!!

    SvaraRadera
  6. lycka till, du kommer fixa det :)

    SvaraRadera