lördag 27 augusti 2011

Att tänka först o handla sen

Något jag verkligen har ont av är hur folk fullkomligt strör pengar omkring sig. Självklart lägger man pengar på vad man vill, men jag tycker att man alltid ska tänka en gång extra innan man vräker ut pengar på ogenomtänkta saker. Man bör också alltid jämföra olika alternativ och se över vad man faktiskt får för pengarna. Jag har alltid varit ekonomisk av mig. Det är ju inte för inte som jag kallades för finansministern som tonåring. Jag har alltid räknat varje krona och haft koll på mina konton, besparingar och inkomster. Samtidigt så tycker jag absolut inte att folk behöver leva så kalkylerat som mig. Men något jag har riktigt ont av är när folk betalar enorma överpriser för något. Att man betalar orimliga summor för något som man sen inte har valuta för, utan att pengarna går direkt i företags och affärers fickor. Pengar som man betalar där det kanske lagts på en vinst om 400% jämfört med vad själva varan eller tjänsten kostar att producera. Jag tycker någon stans att man borde ha en känsla för vad som är överpris och också neka att köpa sådant som är kraftigt fördyrat till ingen anledning alls... annat än att den som säljer bara vill tjäna en jäkla massa pengar.

Jag är också helt emot att folk byter mobiltelefoner, datorer och tv-apparater kanske flera gånger om året. Det är inte rimligt att man ska behöva byta mobiltelefon kanske 3 gånger per år. En mobiltelefon bör hålla i minst 1-3 år om inget oförutsett händer. En TV ska inte behöva kasseras för att den råkar vara "tjock" på baksidan, för det är ändå framsidan man tittar på. Ska man köpa en dator och vet att man vill ha den till spel, se på film och annat... ja köp då en dator som håller måttet från början, så att du inte behöver byta ut den efter kanske 6 månader. Eller så att du inte får suget att köpa en dator ytterligare. Vilken familj är betjänt av 3 laptops, 2-3 TV osv. på en o samma gång. Har man både iPhone, laptop, iPad, iPod, läsplatta och surfplatta kanske man skulle fundera över sina prioriteringar i livet. Vissa kanske är betjänta av det, andra kanske inte är det.

Sen finns det säkert jättemånga där ute som kan kritisera mig för vad jag lägger pengarna på. Men det får stå för er. Jag vet i alla fall att jag alltid ser till att få valuta för det jag köper, att jag inte betalar överpris där pengarna går till välavlönade chefer med sexsiffriga månadslöner osv. Jag köper mycket på rean, inte för att det är billigt bara, utan för att jag köper när jag hittar något som jag kanske länge letat efter. Jag köper också mycket saker som jag har en passion för, men jag betalar ALDRIG överpriser. Så det är inte själva prylköpandet i sig som jag är emot, utan det är överpriserna.

Jag blir irriterad när folk inte planerar resor i förhand, utan kastar sig ut på nätet ett par dagar innan de ska resa någonstans och tar det som finns kvar oavsett pris. Jag har hört skräckexempel på tågresor från Skövde till Stockholm för 2 personer för 2500kr tur och retur. Tycker ni det är rimligt? Det är ju ett skämt! Där snackar vi om att inte få valuta för pengarna och det är just sådant jag menar. Eller att betala 40kr för en 33cl Cola-burk på vissa flygplatser. Bojkotta sånt och börja tänk efter lite istället. Det är ju BLAND ANNAT pga folks sjukt ogenomtänka köp som gör att det finns enorma klyftor i samhället. Då personer i betydande ställning tjänar mer o mer pengar och i och med det får mer och mer storhetsvansinne.

Vill uppmana alla att sluta att leva bara här och nu och börja tänka lite framåt också. Kanske känns livet lite roligare om man struntar i att ha 2 bilar och byta den ena varje år och istället hittar på något i upplevelseväg med sin familj, eller om man slutar byta mobiltelefon såfort det kommer ut en ny modell på marknaden och kanske skänker en slant till svältande barn i Afrika. Inte vet jag.

Något annat som stör mig, nu när jag väl börjar tänka efter, är alla kommentarer som lyder "Hur sjutton har du råd att resa så mycket som du gör?". Jag tycker svaret på den frågan är ganska så enkelt. Jag har alltid värderat och prioriterat vilka inköp jag ska göra. Jag har valt att ha mindre prylar och inte leva med en hightec levnadsstandard för att kunna ha råd att resa och uppleva istället. Det innebär att jag HAR tjocktv, jag HAR en asgammal mobil och när jag vill byta så ser jag över alternativ att få/köpa en begagnad som fungerar lika bra, jag har varken micro, hemmabioanläggning eller en flashig dator, inga tidningsprenumerationer då jag läser det jag behöver på nätet eller på jobbet, köper inte lyxiga matvaror utan sådana i normal prisklass osv. Senare tid har jag i stort sett slutat med att äta luncher ute och försöker ha med mig matlåda så långt det är möjligt. Restaurangbesök får bli som ett extra nöje någon gång ibland. Jag har aldrig tagit något på avbetalning, utan jobbar ihop pengar först och köper sen (bortsett från lägenheten jag köpt då. Hade jag behövt spara ihop till den först så hade jag fortarande bott hemma hos mammsen =). Jag har aldrig tagit onödiga lån och de lån jag tagit har jag alltid haft en effektiv amorteringsplan på. Jag avråder folk att tänka att de ska lägga amorteringen på minsa möjliga för att det inte ska kosta så mycket varje månad. Dessa människor kommer förmodligen aldrig att bli av med sina lån och äger kanske inte ens varken sin bil eller sitt boende när det väl är dags att sälja.

Som sagt, alla är fria att göra vad de vill med sina pengar, men börja tänk efter vad just ert handlande leder till och hur det skulle kunna vara och se ut istället!

Tack för ordet =)

PS. Jag vill också tillägga att mitt resonemang ovan är sett generellt sett. Det finns alltid undantag i livet och oförutsetta händelser som dyker upp. Man behöver inte dra diskussionen till sin spets. Detta är som sagt generella åsikter jag har.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar