söndag 1 augusti 2010

.... och alla andra dagar!

De månader jag har framför mig kommer antagligen att bli snudd på det bästa jag gjort i livet. Eller, jag befinner mig ju i turkiet, jag är medveten om att fortfarande så kan precis vad som helst hända.

Well, nu när denna kommande verklighet har börjat landa där uppe i planeten på mig, så har man ju också börjat fundera över hur dagarna kommer att se ut där nere. Ja, att Mehmet kommer att jobba från tidig morgon till sen kväll/natt, och att så kommer att ske till någon gång i november, det behöver vi nog inte diskutera. Men vad ska jag då sysselsätta mig med..? För er som inte varit där, så kan jag tala om att det är inte svårt att hitta på något att göra i detta turistparadis.

Ligga vid poolen - En mycket underskattad aktivitet som borde göras mer och oftare.
Gå till stranden - Mycket lyxigt om ni frågar mig. Den ligger en 200-300meter från hotellet, så jag ska inte klaga. Härliga Kleopatrastranden, synd bara att det går så höga vågor i vattnet.
Shoppa - Det kommer det kanske inte bli så mycket för min del pga budgeten, men ändå.
Balkonghänga - En MYCKET underskattad aktivitet. Den kan sluta precis hur som helst och görs hälst med de man tycker allra mest om.
Partaja - Ta det lugnt, det kommer nog att hända en gång eller två ;)
Utflyker - Ja, nu erkänner jag det. Det är verkligen dags för mig att se både Castel, DimCay, åka till Kipa mm. Jaaaaa, jag skaaaa. Sluta tjata! :)
Pazar - Att gå till tisdagsmarknaden o handla allt man behöver för veckan, det är roligt. De säljer allt i frukt o grönsaksväg o är sjukt billiga. Så gör man som lokalis.

Jag tror att mina dagar kommer se ut ungefär som följer. Jag går upp i skaplig tid. Gör frukost och fixar iordning mig. Går till poolen med laptop o hela kitet. Pluggar några rejäla timmar per dag, med ett litet avbrott mitt på dagen för att Mehmet har sin rast då. Antingen så lagar jag mat, eller så gör han det. Man käkar på balkongen, har det mysigt, får en liten stund att prata. Poolen kommer nog att varvas med stranden, men då tar jag nog inte med mig datorn förståss, den skulle få solsting och garanterat bli snodd. Däremot så kan man ju ta med sig böcker och ligga och läsa. Under ett parasoll kan man ju bli riktigt produktiv. De dagarna man är rejält trött på värmen så kan det tänkas bli häng med skolböcker på Mehmets restaurang.

Jag räknar med att behöva plugga en 5-6tim per dag. Jag hoppas inte behöva läsa mer än typ 5 dagar i veckan, jag måste ju få lite lediga dagar också. På de kurser som jag ska läsa, Turism och destinationer samt Projektledning, så kan man få betygen IG, G eller VG. Jag siktar såklart på VG i båda och jag tror att det kräver sin man för att uppnå.

En eller ett par partykvällar skall väll också hinnas med på veckorna. Men det är ju inte riktigt därför jag är där. Men man måste ju ut och se folk, göra sig snygg efter allt strandhäng och poolhäng, bli lite småfull och svänga sina lurviga. QueensGarden, Panderosa... here we come!

Med en solbränna brun som en pepparkaka efter ett par veckor, så vill man ju även snygga till sig på andra sätt. Det som är riktigt bra med Alanya är priserna på olika behandlingar. Armvaxning 50kr, detta kommer ske ganska så ofta. Hamam, turkiskt bad, är underbart. Där ingår skrubbning av kroppen, helkroppsmassage och även ansiktsmask ibland. Detta kan man nog ta någon gång i månaden och kostar i runda slängar 150kr. Manikyr och pedikyr, där har jag ett bra ställe som jag alltid går till. Manikyren kostar 75kr och pedikyren dryga 100kr. Dom är jätteduktiga verkligen. Ett annat kapitel, som jag gärna velat glömma, är ju det faktum att jag kommer behöva gå till frissan där nere. Jag brukar ju ljusfärga utväxten och därefter lägga i en toning och alltid toppa rejält. Att efter en hel massa år behöva gå till en annan frisör, i ett annat land, med andra metoder för färgning, känns scary som fan =S Men jag har hört mig för och tydligen så har de ljusfärgnings-metoden även i Alanya. Så det är bara för mig att sätta min tilltro till högre makter och hoppas att det ordnar sig. O blir det inte bra så får jag väll försöka tänka "Men det var ju i alla fall billigt". Hahaa..!

2 kommentarer:

  1. Hej du behöver inte vara orolig för att gå till frissan:) har gjort flera ggr jag i Alanya. har du nå tips var man ska vaxa sig? ( min man är oxå från Turkiet, jag å våran dotter åker ner i september:) ) ha det gott i värmen, / Hillevi

    SvaraRadera
  2. Jag vaxar mig på en liten salong som jag inte vet vad den heter, men den ligger i samma hus som Zorro restaurang, alldeles runt hörnet bara. Om du inte känner till Zorro (vilket jag visserligen tror att du gör) så ligger det mitt emot aquapark. Hon är som sagt duktig på vaxning av armar, men har kanske inte så mycket mer bra erfarenheter därifrån.

    SvaraRadera