onsdag 30 november 2011

Vad händer nu...

Nu sitter jag och uppdaterar mig på allt som åste fixas för honom när han kommer. Vi måste...

... gå till Skatteverket första dagen för att ordna ett svenskt personnummer till honom och folkbokföra honom här hos mig. När detta har kommit någon vecka senare så kan vi gå vidare och göra allt annat.

... registrera honom hos Försäkringskassan.

... anmäla honom till SFI kurs hos Vuxenskolan på Komvux. Man anmäler sig i expeditionen och blir sedan kontaktad för när kursen börjar. 3 timmar om dagen på dagtid är skolan.

... öppna ett bankkonto åt honom och skaffa ett Maestro-kort. För detta behöver han sitt pass och ett personbevis från Skatteverket.

... anmäla honom på Arbetsförmedlingen och eventuellt också till Facket/A-kassan. Jag tycker det är bra att vara med där.

När allt detta är klart så kan vi börja tänka på andra saker. Vi skall ju bland annat skjuta upp Mehmets militärtjänstgöring. Han har ju ännu inte blivit inkallad eftersom han inte enligt sitt pass har åldern inne. Men han kommer bli inkallad under nästa år, så därför ska vi skjuta upp hans militärtjänst här på Ambassaden i Stockholm så fort vi bara kan. Det kostar tydligen bara 100kr och man behöver inte alls många papper för det, utan det verkar smidigt som sjutton.

Vi ska också börja försöka hitta jobb till honom. Vi har en grej på gång där jag tror att han har goda chanser både till att få fast jobb och att få jobba extra till en början.

Vi ska också införskaffa lite prylar som han behöver här i Sverige. En mobiltelefon och ett svenskt kontantkort. Jag funderar på att köpa en mobil till honom o överaska honom med redan första dagen när han kommer hit. Jag vet vart jag kan få tag på en bra och billig nämligen. Sen måste vi köpa vinterskor och vinterjacka till honom. Vi kommer också investera i ett gymkort till honom så att han har något att göra om dagarna.

På återhörande =)))

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar