måndag 21 november 2011

Stranden med picknick

Idag tjatade jag med Mehmet till stranden för det var strålande sol även denna dag. Vi gjorde en liten picknick-kasse med frukost; grönsaker, oliver, cimit, clementiner, mjukostar, chilinötter och juice och detta intogs med njutning i fulla drag. Vi stannade i 3 timmar på stranden, tror knappast att jag fick någon färg. På vägen hem hälsade vi på de många katterna som alltid vistas i vattenparken vid nr. 6. Åh, som jag önskar att jag hade en egen katt hemma. Vi får se om det är något som kan införskaffas när Mehmet kommer till mig. Så länge han inte bor hos mig så reser jag alldeles för mycket för att ha möjlighet att ha husdjur. Men jag har i så många år nu velat ha en liten söt katt, så vi får fundera på detta.

Väl hemma så slängde jag ihop en lite sen lunch. Jag gjorde Mehmets mammas supergoda chilimakaroner och till det en stor sats med egenkomponerad coleslaw. Jag har verkligen fått dille på just coleslaw och tänker därför dela med mig av receptet. Det är ju så enkelt o går så snabbt att göra.

1/4 vitkålshuvud
2 morötter
2dl turkisk yoghurt eller gräddfil
1dl majonäs
salt
svartpeppar
en nypa socker

Hacka vitkålen efter tycke o smak, en del gillar finhackat, andra långa strimlor. Riv morötterna i stora strimlor. Blanda morötter, vitkål, yoghurt, majonäs och kryddor efter tycke o smak (jag föredrar lite salt och rejält med svartpeppar) i en stor skål. Låt röran stå svalt en liten stund så att smakerna fördelar sig. OBS! Mängden i receptet är på ett ungefär.

TIPS! För den som vill så kan man även ta i något av följande; några droppar tabasco, en msk senap, en pressad vitlöksklyfta eller krossade kumminfrön. då bör man dock kanske minska lite på den övriga kryddningen.

Ännu inget svar från Migrationsverket. Börjar misstänka att de inte tänker ge oss svar förrän när 9 månader har gått. Det är nästan lika bra att jag ställer in mig på det, så slipper jag bli besviken sen. Det kommer ju trots allt fler julaftnar och fler nyårsaftnar som man kan fira ihop. Jag hade tänkt att jag ska åka till Turkiet över nyår om han inte har kommit till mig då, men tittade på flygpriserna och de var ju inte nådiga. Man kanske kan hitta något billigt till Alanya över nyår istället för att flyga till Gaziantep, men det får vi se då.

Ikväll hade vi tänkt att ta bussen till östra sidan av stan och strosa runt lite och kanske äta på en mysig restaurang om vi hittat någon. Men jag känner ärligt talat inte för det nu och Mehmet sover en liten stund så vi struntar nog i det.

För er som undrar hur det går med min skola, så vet jag inte själv hur det går. Jag har inte gjort något på en hel vecka nu, så ligger lite efter. Det som är skönt med denna kursen är att det inte finns några specifika deadlines förutom sista kursdag då allt måste vara inlämnat. Men jag ska ta tag i det här med skolan med en gång nu så jag inte halkar efter för mycket redan de första veckorna.

Ha en trevlig kväll!

1 kommentar:

  1. Hej
    Jag tänkte med åka ner över nyår hittade en biljett med Pegasus från köpenhamn på nyårsafton framme i Alntalya 09,10 den kostade igår 1100 kronor enkel inte billigt men det billigaste allternativet jag hittat åka hem ska jag göra den 9 eller 12 för 780 kronor!

    SvaraRadera