lördag 26 mars 2011

Dag 6

Nästa dag blev lugn när det gäller besöken. Endast en person kom för att kolla på mig, som vid det här laget hade vant mig lite vid att känna mig som ett utställningsföremål. Och det var tur att det inte kom fler för de gångna dagarna började ta ut sin rätt. Efter all spänning och nervositet som varit så kund man inte känna sig annat än slutkörd nu när man börjat slappna av helt med familjen i sin helhet.

Under dagen så njöt vi bara ute i det sköna vädret. Jag o Mehmt plockade ägg som deras hönor värpt på väl utvalda ställen. Jag fick också klappa fåren och åsnan, så söta dom var =) Åsnan var jättefin och snäll.

Vi bestämde oss för att sätta oss och börja kika på alla papper för ansökan om Uppehållstillståndet. Mehmet har ju alltså tid den 29 mars på Ambassaden för inlämning av dessa och en intervju. Och det var en gedigen lunta med papper jag tagit med. Mehmet fick hjärtklappning och panik, då han inte gillar pappersarbete. Och dessa blanketter är ju som upplagda för att man skall bli osams under tiden man fyller i dem. Vi lyckades i alla fall riktigt bra under de typ 3 TIMMAR vi satt. Det var ju inte en kopia av allt, utan allt skulle ju fyllas i i 2 exemplar.

På kvällen lagade mamma Perihan supergod mat. Hon gjorde något som påminde om svensk pizza, vilket Mehmet vet är det godaste jag vet. Hon bakade alltså normalstora tunnbröd och på där så kletade hon en röra som bestod av någon grön grönsak och pumpa som kokats ihop. Brödet vek hon sen på mitten och gräddade över öppen eld i deras lilla uthus som ni ser i nederkant av bilden. Ja om jag hade kunnat äta 20 av de där ostrullarna, så kunde jag nog ätit 40 av de här. Såååå goda!


Senare så flippade familjen ur lite. Även under de enklaste levnadsförhållandena så vill man ju ändå ha kul i vardagen. Så jag och mamman bröt arm. Och trots hennes muskelvärk och krämper så vann hon, skitstark är hon. Supermorsan liksom =) Mehmet o hans mamma hade också brottningsmatch inne i vardagsrummet som ni ser på bilden. Haha, jag skrattade så jag låg dubbel. Och där efter hade vi alla fotbollsmatch med barnen i hallen.


Det sista vi gjorde på kvällen var att hjälpa Mehmets 12-åriga lillebror Halil med engelska-läxan. Jag visste ju att barnen läste engelska i skolan men förväntade mig inte att han skulle vara något geni i ämnet pga att jag vet att det är lite si och så med skolgången i det här landet. Att han dock inte kunde ett enda ord engelska, hade jag inte riktigt räknat med. Jag förstod inte alls först hur vi skulle gå tillväga för att göra hans läxa då han ju inte kunde någon engelska alls. Men jag lyckades sedan hitta ett sätt och jag hoppas av hela mitt hjärta att han lärde sig liiiite, liiiite i alla fall. Det skar i hjärtat på mig att se att det får gå till sådär med barnens skolgång, att de inte lär sig något trots att de kanske läser ett o samma ämne i flera år. Man kände sig så otroligt hjälplös. Jag erbjöd mig sedan dagen efter att lära Halil lite grundläggande engelska på egen hand, från början liksom, men han ville inte. Och det förstår jag mycket väl. Varken lärare eller föräldrar uppmuntrar dem till att lära sig något så oanvändbart som engelska och ett helt främmande språk känns ju naturligtvis svårt, komplicerat och ointressant för barnen. Man vill göra så mycket, men det gick tyvärr inte.

8 kommentarer:

  1. Var det kanske lahmacun hans mamma lagade? Det är ju så gott! Har du lärt dig laga lite turkisk mat efter resan?

    Måste bara säga vad gulligt gjort av din kille att göra iordning ett helt rum åter er och t o m köpa soffa =)))

    SvaraRadera
  2. Hej, jag vet inte vad det kallas det hon lagade, men gott var det. Jag begriper mig inte på de där turkiska benämningarna på maträtterna. Jag var inget i köket när jag var där så lärde mig faktiskt inget av matkonsten. Det får bli nästa gång för maten är ju så sjukt god.

    Ja, Mehmet slet verkligen häcken av sig för att jag skulle komma. Det var slitet i hela huset och han ville att det skulle se fint ut så att jag skulle trivas. Han visste ju att det skulle bli så himla annorlunda för mig jämfört med vad jag är van vid, så han ville att jag skulle känna mig bekväm. Hela familjen var jättestirrig innan jag skulle komma dit och alla ville att det skulle vara perfekt. Därför köpte hans mamma soffgruppen o ordnade lite andra möbler i vårt rum så att jag skulle trivas. Jag är väldigt tacksam för detta. Dom är toppen.

    SvaraRadera
  3. Turkarna är verkligen så himla gästfria och vänliga! Det viktigaste var ju egentligen inte hur huset i sig såg ut, utan mer att de hade ansträngt sig för att göra fint för att du skulle komma. Gulligt. =))

    Hehe, Hasans mamma har under mycket lång tid och med stort tålamod försökt lära mig turkiska maträtter. Men tyvärr har jag inte intresset för matlagning + att jag är skitdålig på det, så jag kan typ ingenting jag heller... Men synd, för visst är den god!

    SvaraRadera
  4. Så kul att läsa om din resa och se bilderna.
    Det verkar so om du har haft en härlig resa <3
    Turkisk mat är ju så gott.
    Vill lära mej mer, mumms =)
    Ha det bäst.
    rRam M

    SvaraRadera
  5. ja gästvänlighet är turkarna mycket bra på, känner mig altid välkommen oavsett vem man hälsar på.

    ÄLskar själv turkisk mat och min man är kock så jag har lärt mig lite av honom men det mesta har jag lärt mig genom att hitta recept på internet, all mat e nästan mumsss

    SvaraRadera
  6. Jag ska åka och träffa mina svärföräldrar i deras hemstad för första gången. Jag har träffat dem förut men då i Alanya, så jag läser verkligen din redogörelse med spänning..=). Kommer det fler uppdateringar från resan, känns som du har mycket att berätta..=). Jag är även nyfiken på hur/om erat förhållande förändrats och framförallt kanske fördjupast nu när du mött hans familj och sett hans barndom så att säga. Kan tänka mig att du får en annan typ av förståelse för era skillnader nu?

    // En trogen (och nyfiken) läsare...!

    SvaraRadera
  7. Hej, jag har dag 7-10 kvar att skriva om, ska försöka ta tag i det så fort jag får tid o lust. Det är så mycket att skriva så blir lite tröttsamt, men jag har noggrant noterat varje dag vad vi pysslade med så vet vad jag ska skriva om.

    Vart bor föräldrarna? Bor de i en storstad eller ute på landsbyggden och är de civiliserade eller mer som bönner? =)

    Kul att du gillar min blogg. Jag blir väldigt glad när jag får positiv feedback och kommentarer på mina inlägg. Inte kul när man skriver och ingen verkar läsa eller intressera sig.

    Jag o Mehmet har ända sedan vi träffats haft en djup relation och vi känner båda att det känns som att vi levt tillsammans många år, även om det inte är så länge vi träffats. Vi är helt rätt för varandra och därför är det så jobbigt att vara ifrån varandra. Jag kan inte säga att vår relation har stärkts efter resan till hans by, men det var helt klart lärorikt att få se och uppleva allt han berättat om. Att träffa svärisarna är ju nästan ett måste innan man går vidare med gifemål och barn. Att bli "godkänd" är ju viktigt för turkarna =) Det är ju inget man lägger så jättestor vikt vid i sverige vanligen.

    /Marie

    SvaraRadera
  8. Hej
    Ja det ska verkligen bli spännande att läsa fortsättningen!! Läser med stort intresse den, du skriver superbra!! Mina svärisar bor i Ankara och är storstads människor och inget av det du skriver om har de, utan en stor våning. De lever väldigt intenationellt och utåtriktat, hans syster är gift och bor i Istanbul och hans bror bor i Ankara med och är gift.
    Väldigt spännade och välkommnande att träffa dem och vara där, lär mig laga ny mat varje gång jag är där, väldigt roligt. Det blir lite enklare att prata med svärmor i köket eftersom hon bara kan turkiska och jag engelska och lite turkiska så är köket bra!!! Mkt skratt och kärlek i familjen!!!
    Anna

    SvaraRadera