onsdag 28 juli 2010

Övning på turkengelska!

Har nu bokat flyg med Pegasus. Det blev så himla billigt och jag slapp spräcka budgeten. Dock är det byte i Istanbul på Sabiha Gökçen och hur det ska gå vågar jag inte ens tänka på. Jag gissar att flygplatsen är ganska stor eftersom landet har i runda slängar 72 miljoner invånare. Men det är gott om tid för bytet i alla fall.

När jag bokat biljetten så tyckte jag inte att jag fick uppgifterna om bagagevikten att stämma. Den ena bokningen sa 15kg bagage och den andra sa att jag fick ta med 30kg bagage. Så jag ringde ju självklart till flygbolaget för att fråga. Jag slog ett englandsnummer, men blev omkopplad till ett turkiskt kontor, som dessutom svarar på turkiska ÄVEN fast jag tryckt en 2 för Engelska. Jag är inte fördomsfull (hehe...) men typiskt turkiet. Jag blev sedan kopplad till den av dem som var bäst på engelska och det är tur att jag har många års övning av turkengelska, annars hade det aldrig gått.

Vi lyckades i alla fall reda ut att jag har 30kg bagagevikt som jag får checka in och 8kg som jag får ha i handbagage. Men jag tror inte på det förrän jag har checkat in. Det kan lika väl vara 30kg inklusive handbagaget. Jag ställde också frågan om vad varje kilo kostar om jag har mer bagage än så. Och min värsta mardröm besannades... 80KR/KILO!!!!!!! Jag får helt enkelt se över möjligheten att skicka hem lite bagage med posten någon vecka innan jag själv åker hem. Men jag varnar er redan nu mina svenskvänner som är fast boende där nere, att det kan tänkas bli så att jag lämnar kvar någon väska hos er.

1 kommentar:

  1. Sabiha Gökçen är inte så stor. Det är Atatürk som är skit stor... De kommer gå bra, man hittar skit lätt där :)

    SvaraRadera