onsdag 28 juli 2010

Hotell "reserverat"

Nu har jag pratat med Ibrahim på hotellet. Jag bokade över telefonen och om han, mot all förmodan, noterade något alls, så var det nog inte i ett hotellbokningssystem på datorn, utan snarare på ett gammalt torkat lavashbröd som låg o skräpade och som lika väl kunde fungera som pergamentspapper. Men jag hoppas han inser att jag faktiskt har tänkt att dyka upp på riktigt där i september och stanna till januari. I do it the swedish and correct way!

Med förhoppningen om att han tagit mig på allvar och att han även om två timmar minnas att jag faktiskt har gjort en reservation, så skickade jag ett bekräftande mail på vad vi kommit överens om. Tanken är att han "inom några dagar" skall skicka mig en bekräftelse på reservationen eller en voucher, som jag kan ta med mig till Ambassaden i stockholm för visum-ansökan. Men jag förbereder mig på det värsta och tror, att med lite tur och ett par påminnande telefonsamtal ytterligare, så har jag bekräftelsen i min hand om ca 3 veckor.

PS. Jag kanske överdriver lite, han verkade faktiskt korrekt och väldigt trevlig =) Och bra på engelska dessutom. KITSHING!!!!!

6 kommentarer:

  1. Ska ni bo på Luxor eller?

    SvaraRadera
  2. Ja så är tanken ja =)

    SvaraRadera
  3. Hej

    Studerar du i turkiet och får csn?? vad studerar du?

    Jag vill till alanya så mkt och försöker hitta ett sätt så jag kan stanna där ett tag.. hur gör man med visum och vad kostar det? tar det långt tid att få?

    MVH Madelene som är nyfiken på att flytta dit :)

    SvaraRadera
  4. Hej Madelene. Jag pluggar på högskolan i sverige men enbart distanskurser. Man kan välja mellan distanskurser med några sammankomster eller distanskurser utan några som helt sammankomnster. Jag läser på Umeå och Linnéuniversitetet, men de flersta högskolor erbjuder distanskurser. Och eftersom det är svensk skola så är det också CSN berättigat. Jag läser Projektledning och Turism&Destinationer.

    Visum kan du söka på två sätt. Antingen här i turkiet på plats. Du får vara i turkiet 3 månader utan visum. Ska du stanna längre så bör du efter två månader söka visum här. Det kostar i runda slängar 500lira tror jag, 2500kr. Annars kan du söka visum i Stockholm på Turkiska Ambassaden. Det kostar 530kr. Då får du ett visum som räcker för ytterligare 3mån vistelse här (alltså totalt 6mån) men du får inte resa hem, tillbaka, hem och tillbaka på det visumet, utan du får bara resa till turkiet en gång på det visumet. Visumet här i turkiet kan säkert ta en månad att få klart på, i vissa fall längre (har själv inte testat), men visumet i Stockholm söker du där på ambassaden på tisdagar eller på torsdagar, och du får inte åka dit tidigare än en månad före din turkietresa och inte heller senare än 2 veckor före din avresa till turkiet. Det tar ca en vecka att få svar från ambassaden såvida dina ansökningshandlingar är godkända och du beviljas visum. Där efter så skickar de hem ditt pass och dina handlingar. Så alltså en vecka tar det tills du har dina handlingar i din hand. Det du dock måste komplettera med om du söker visum i sverige, är att söka Uppehållstillstånd här hos polisen i turkiet. Det kostade mig ca 600kr för att få stanna 1,5mån extra. Jag var där inom 30 dagar efter att jag kommit hit, som ambassaden sa att jag skulle, men när jag kom dit så gav de mig lite papper och bad mig komma tillbaka om ca 1,5månader. Vet inte sen hur lång tid det tar att få klart på uppehållstillståndet.

    MVH
    Marie

    SvaraRadera
  5. :)

    Tack för snabbt svar, jag undrar om du har ngn hemsida som jag kan hitta kurser att söka som startar snart.. jag vill nämligen komma ner till november, annars får jag väl söka till januari nu.. projektledning låter intressant. vart i alanya bor du?
    Åker ofta till alanya.. kanske du kan få en studie kamrat :)

    SvaraRadera
  6. Hej, alla högskolekurser finner du på www.studerna.nu och det är också där du ansöker till högskolan osv. Du registrerar dig där när du vill söka en kurs, och skickar också in betyd till Verket för högskolestudier eller något likande. Alla instruktioner finns på Studera.

    Jag skulle dock verkligen avråda dig från att hoppa på någon högskolekurs nu såhär sent. antagning till högskolan sker två gånger per år. Höstterminen som startade 30augusti eller vårterminen som startat runt 15januari, så vänta du till vårterminen, för börjar du en kurs nu så finns riskten att du inte hinner ta igen allt du missat på den månaden som gått.

    Jag bor på Luxor hotell som ligger i Saharay Mahalesi, alltså i närheten av Tropical, Kandelor, Baronessa, Norden, Azalea, Picasso, AlexinBaari, Glaros mm. Ja, du kanske har varit i området förut. Luxor är ett lägenhetshotell där turkarna själva bor och väldigt lite vanliga turister.

    /MARIE

    SvaraRadera