tisdag 27 september 2011

Vad händer annars....

Ja, vad har jag mer gjort de senaste veckorna. Jag får erkänna att det har inte varit så speciellt mycket. Det blir spontana aktiviteter, hänger vid polen några dagar i veckan, varit på beachen 2 gånger totalt sen jag kom hit, sitter ibland på Mehmets jobb o tar en öl.

Mehmet jobbar ju på en restaurang med i stort sett uteslutande finska gäster. Det visade sig vara ett mycket bra val av arbetsplats eftersom finländarna inte åker hit under absoluta högsässongen då de flesta tycker att det är för varmt. Dom kommer istället i början eller slutet på sässongen och då har Mehmets restaurang som mest att göra. Dom har fullsatt nästan varje kväll och han tjänar bra för första året någonsin. Dock får han slita hårt och är inte speciellt glad över hur vissa saker sköts på restaurangen. Det är ändå rätt så underhållande att sitta där några timmar på kvällen. Finländarna bjuder verkligen på sig själva och vet hur man roar sig. Varje kväll är det jättemånga par uppe och kör klassis finsk styrdans eller så rockar de loss av bara helvete. Vi snackar människor i 50-60 års åldern, ungdomar i sinnet men inte i passet. Och varje kväll så är det säkert minst 20 personer uppe och sjunger klassist finsk karaoke. Jag kan säga så mycket som att jag har då aldrig tidigare hört en enda låt av de som framförs. Förstår inte hur ett helt folkslag kan vara så otroligt inbundna i bara sitt eget lands allting. Finns inga andra länder som håller sig så mycket bara till varandra som finländarna gör. De besöker hällst bara finska barer, och om de kunde så skulle de nog bara dricka fins öl också. Och när de går på hamam så blir jag inte alls förvånad över om de bara kör bastu o struntar i det övriga =D

Annat som står på schemat men som jag ännu inte hunnit med är frisören, pedikyr och vaxning. Måste verkligen ta mig iväg på detta snart, jag ser för eländig ut i håret just nu. Jag o söta Anna planerar också ett besök i DimCay någon dag. Än så länge har det inte riktigt klaffat för oss att ta oss dit, men imorgon kan det tänkas bli av om Anna blir bättre från sin förkylning.

Vädret här nere är ju kanon hela tiden. Kvällarna börjar bli väldigt behagliga och man svettas nästan inte alls. Dock så var det ju rejäääält oväder här två dagar, med spöregn, hagel, lite blåst och konstant åska o blix i nästan ett helt dygn. I butikerna så hänger ju ofta både kläder o accessoarer ute om nätterna, och allt detta blåste omkring och blev helt regnskadat. Det var första regnet för sommaren. Jag o Mehmet stod första morgonen o körde regndansen klockan 7 på morgonen på balkongen. Det var väldigt uppfriskande att få lite iskallt regn o hagel på sig efter den enorma hetta som är här konstant annars.

För er som undrar hur det går för oss med vårt UT så kan jag säga att det går inte framåt alls. Jag kontaktade vår handläggare här om dagen och frågade om det inte var dags för ett litet svar snart. Vi har (om 3 dagar) väntat i 6 månader. Men svaret jag fick var inte speciellt uppmuntrande och Mehmet blev otroligt ledsen. Handläggaren verkar inte alls vilja visa någon välvilja att ge oss ett svar i tid utefter de planer vi satt. Hon har hela tiden förut sagt att maxgränsen för att få ett svar är 8 månader. Nu skrev hon tillbaka till mig att tyvärr ser det ut så att det kan tänkas ta upp till 8-9 månader innan vi får svar. Det skulle innebära att Mehmet inte skulle kunna flytta med mig hem som tänkt i november, utan att han måste komma till mig i efterhand, vi måste köpa ny flygbiljett till honom och jag måste planera om gällande min tjänstledighet från arbetet. Känns som att allt skulle bli förstört. Jag har i alla fall skickat ett vädjande mail till handläggaren o bett på mina bara knän att hon ska visa lite välvilja och ge oss ett svar i tid så att vi kan fölfölja våra planer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar