torsdag 8 september 2011

Jag ville döda någon... på riktigt

Ja igår så var jag i Helvetet. Helt ärligt. Vilken total jävla skitdag det var, fy fan!!!!!!!!!!!!!!!

Jag hade en bra förmiddag, med god frukost, badade i poolen, pratade med trevliga gäster på hotellet och packningen av mina tegelstenstunga väskor gick hur smidigt som helst. Som en extra bonus så kom Mehmet dessutom hem i tid till kl. 12 när det var dags att checka ut. Allt flöt på så bra så man började ju undra om det var något som var fel.... Det var det!!!

Vi pallade oss ner med 3 resväskor, en ryggsäck, 5 stora påsar och en otymplig datorväska o kallade på taxi. Det kom en man i en sån där stor och modern taxibil och det var ju toppen tyckte jag, eftersom vi hade så mycket väskor. Han började packa in allt i bilen i bak och jag hörde hur Mehmet och chaufören diskuterade priset. Alltså, det är inte speciellt långt mellan Volkan o Luxor, typ 500 meter, men inget man går med all den packningen. Jag trodde Mehmet diskuterade fastpris. Han brukar alltid säga 5lira (25kr typ) vart han än ska åka inom absoluta centrum. Hade vi kört med taxameter hade det blivit lika mycket. Sen hoppade vi in i bilen och jag frågade Mehmet vad dom pratade om. Ja, då har chaufören krävt att få 25kr extra för att han hjälpt oss med så många väskor. VAAAAA??? skriker jag rakt ut, det var det dummaste jag har hört. Varav chaufören TVÄRNITAR och kör åt sidan o skriker "Ska ni åka med mig eller inte...?". Så är han liksom påväg att hoppa ur och lasta ur hela alltet, men jag säger liksom att va fan, det är klart vi ska åka med. Så sitter jag de där 500 meterna o gruvar mig över situationen. Så när vi är framme utanför Luxor så kan jag inte hålla mig längre utan när jag hoppat ur bilen så säger jag "This was the most stupied, stupied thing I have ever heard. What the fucking shit is this. I fuck this shit thing, this shit country and everyone". Då blir chaufören ännu mer galen o putter bort mig från bagageluckan och är påväg att ta mina 10 lira och stänga igen luckan o åka iväg med allt vårt bagage. Men sen "lugnar han ner sig" och kastar istället ut väskorna på gatan och jag var så arg så jag skakade.

Ja, och sånna här händelser kommer väll sällan ensamma. Vi kånkar in allt på Luxor receptionen och säger typ hej, nu är vi här. Ja, då får vi veta att det finns minsann inga lediga rum för oss förrän om två dagar. Jag får nästan ett fullständigt bryt, men försökte på något vänster ändå att behålla lugnet eftersom vi ju ändå skall bo där i nästan 3 månader. Vi dividerar med dem länge men chefen o receptionisten står på sig och säger att vi borde förstått att det inte fanns några rum eftersom det är Bayram. WHAT??? Bayram var ju för fan slut för flera dagar sen. Det är ungefär som att vi skulle fira våran påsk i 1,5 vecka.. det gör man ju liksom inte, utan firar 2-3 dagar. Vi försöker kräva att Luxor ska stå för kostnaden för annat hotell, vart som helst, pga vad de ställt till med eftersom vi hade en muntlig överenskommelse om att vi skulle kunna checka in runt den 5-6 september och att jag dessutom hade bekräftat bokningen genom ett mail till dom där jag skrev att vi då kommer den 7 sept. På detta har jag inte fått något svar men eftersom chefen aldrig svarar på mail, och inte gjorde förra året heller när vi bodde där, så utgick jag från att allt var okej så. Men dom vägrade ge med sig. Jag o Mehmet fick då påbörja projekt "Leta hotell i 35 graders hetta under högsässong". Vi sprang hela jävla Saray runt i 2 timmar. Svetten dröp om oss fullständigt. Varenda hotell vi var inne på, det var väll runt en 20 stycken, skulle ha allt från 60-65lira per natt och upp till 120lira per natt. Det är pengar som jag verkligen inte har då min budget redan är tajt sedan innan. Vi gick tillbaka till Luxor och försökte få med dem på en förlikning som innebar att om vi tog in på Gözde Apart (ett hotell som inte ens turkarna tycker har nån vidare standard) för 55lira per natt i två nätter, så skulle vi betala det, medans Luxor skulle dra av halva den summan på vår månadshyra. Dom stenvägrade. Jag o Mehmet började nästan grina av upprördhet, värmeslag och utmattning. Vi slog oss ner o käkade lunch och kollade sedan upp lite alternativ. Det slutade med att vi bestämde oss för att ändå ta in på Gözde och betala detta själva. Vi hade ju liksom inget val. Fy fan vad arga vi var!!!

Så nu sitter jag här nere vid poolen, i en soffa som sett bättre dagar än såhär. Ska försöka plugga, med tanke på hur mycket jag ligger efter, men jag har noll inspiraton och motivation. Allt känns bara skit för att vara ärlig o man vill sjunka genom jorden typ. Mehmet vantrivs på jobbet då chefen tror att han ska jobba 24 timmar om dygnet. Igår började Mehmet kl. 8. Han hade sen ledigt mellan 12-16, men han blev 1tim sen pga allt strul med hotellet. Sen är tanken att han ska sluta kl. 24 och då får han en arbetsdag på 12 timmar. Men när jag suttit där på restaurangen igår från kl. 21 och väntat o väntat på att klockan ska bli 24 så säger Mehmet att chefen helt plötsligt säger att Mehmet istället får börja kl. 12 imorgon på dagen men att han då måste jobba till stängning nu. Dvs. att han begärde att Mehmet skulle jobba från 8 på morgonen till 4 på natten. Ja, ni hör ju själva. Finns väll för fan ingen som orkar jobba sånna pass. Mehmet tvärvägrade, så till slut gick chefen med på att släppa iväg honom kl. 1. Och ingen mat hade han fått där heller. Normalt sett så brukar ju personalen få speciell och lite enklare personalmat... men inte på detta ställe. Han hade fått en soppa till frukost, det var allt. Så när han slutade kl. 1 så var han så hungrig o trött att han knappt viste vad han hette. Vi gick o käkade på KasiKara, en typisk turkrestaurang, och sen somnade vi på två röda när vi kom hem.

Idag vet jag inget hur vår dag ser ut. Har inte en aning om när Mehmet får komma hem för rast och när han sen får sluta inatt. Jag vet bara att jag måste fokusera på skolan. Så jag biter ihop här vid poolen, i min sunkiga soffa och hoppas att morgondagen blir bättre. Det är ju eg. då som vi ska flytta in på Luxor, men vi är inte ett skit sugna på det. Vi har istället fått tips om ett annat lägenhetshotell som är till samma pris. Vi ska nog gå dit lite senare och kolla vilka faciliteter som finns. Jag har ju nämligen lite krav. Dels saker som jag måste ha, dels saker som jag vill ha av bekvämlighetsskäl. Jag vill ha pool, städning, tvättservice eller tillgång till att tvätta själv samt internet. Vi får se vad det här andra stället har att erbjuda. Hoppas på det bästa, att de har plats för oss. Sen kan Luxor köra upp sina jävla lögner i röven, om ni frågar mig!

Trevlig dag!

1 kommentar:

  1. Om hela budgeten faller på typ 100 lira då är du nog lite fel ute...bättre buffert måste man ju!! Vet ju aldrig vad som händer!!! Du skriver din budget, men Memhet då??? Bidrar han inte med några pengar alls???

    SvaraRadera