torsdag 8 september 2011

Svar till någon som inte ens vågar skriva sitt namn

Om hela budgeten faller på typ 100 lira då är du nog lite fel ute...bättre buffert måste man ju!! Vet ju aldrig vad som händer!!! Du skriver din budget, men Memhet då??? Bidrar han inte med några pengar alls??? /Anonym

Svar till Anonym, som tydligen har åsikter i frågan om mina pengar!
Jag har pengar så jag klarar mig till det som jag verkligen behöver för en månad, hotellhyra, mat, nöjen, mobil och mina svenska räkningar. Eftersom jag inte gör småuttag flera gånger i veckan eller månaden här nere utan endast ETT uttag per månad som skall räcka till allt detta, så har jag total kontroll över vad som händer på mitt bankkonto. Eftersom jag vet exakt hur mycket som dras på AG för mina svenska räkningar och jag vet exakt hur mycket hotellhyran är och jag vet på ett ungefär hur mycket maten kostar för mig per månad här nere. Där har jag full koll och pengar så det räcker. Det som blir lidande när det kommer oförutsedda utgifter är nöjen och möjligheten att ladda mobilen med kontur. Du kanske tycker jag är illa ute, det tycker inte jag, jag får bara nöja mig med en kväll mindre ute på krogen eller ett par restaurangbesök mindre den här månaden. Men visst är det tråkigt.

Eftersom arbetslivet och lönerna ser ut som de gör här nere för Turkarna så har jag räknat med att kunna klara mig själv på de pengar jag har och inte räknat in några av Mehmets pengar i min budget. Jag har också räknat med att kunna betala hemlagad mat åt Mehmet dom gånger han inte får äta på sitt jobb. Hans egna nöjen och behov såsom cigaretter, drinkar och annat står han oftast själv för. Ibland bjuder han mig, ibland bjuder jag honom. Men han o jag har en överenskommelse när det gäller pengar o hushållskassan, så när pengarna börjar rulla in för Mehmet så räknar jag med att vi har mer pengar att röra oss med i månaden för det vi behöver i hushållet och att vi då också kanske kan hitta på lite mer skojsigheter tillsammans. Men som sagt, hans inkomst är väldigt osäker och att basera en budget på den vore en ren katastrof.

Hoppas du är nöjd med svaret!

2 kommentarer:

  1. Jag förstår inte varför folk måste vara så tykna när de kommenterar. Du verkar ha en riktigt sund inställning till din ekonomi. Önskar jag hade det också :) Du kanske kan ge mig lite tips :) Antagligen åker jag till Alanya i Oktober eller början av November. Jag önskar dig en riktigt fin tid med din älskade Mehmet och lycka till med studierna /Sara G

    SvaraRadera
  2. Tycker samma som ovan, du skulle väl inte åka dit så länge om du inte hade pengar för det. Sen är det klart det är tråkigt med oförutsedda utgifter som är på grund av andra idioters inkompetens. Det är ju skillnad om det är nån som blir sjuk el dylikt. Jag förstår att du va förbannad! Hoppas ni slipper mer skit o bara får ha det bra :) /sofia

    SvaraRadera