fredag 9 september 2011

Inga spisplattor - fullt normalt!

Ja, så var det ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄNTLIGEN dags att flytta in på Luxor idag. Morgonen började med att Mehmet talar om att vi måste ha pallrat oss ut från Gözde Apart redan klockan 10 på morgonen. TACK för den lilla älsklingen. Att fundera över varför han inte talat om det tidigare, det är ingen ide ens. Normalt checkar man ju ut kl. 12 på alla hotell.... men inte på Gözde (som för övrigt är tomt när alla andra hotell har fullsatt). Så jag blev på dåligt humör redan kl. 7.30 när vi vaknade. Vi bestämde i alla fall att Mehmet skulle smita hem från jobbet en kvart för att hjälpa mig med väskorna när det var dags för att checka ut. Medans jag väntade på Mehmet så kilade jag iväg till Luxor för att checka läget och försäkra mig om att de verkligen hade ett rum ledigt. De utlovade incheckning för oss kl. 11. Toppen =)

När vi kom till hotellet så hade de ännu inte gjort slutstädning från de föregående gästerna, så jag slog mig ner vid poolen en stund och väntade. Medans jag satt där under en halvtimma så kunde jag inte annat än att drömma om hemlagad mat. Det här med att äta billiga rätter ute på restaurang varenda dag är verkligen inget för mig. Det är väll okej om man kan välja på de där 100kronors rätterna, men sån lyx har jag inte hållits med den senaste veckan. Så satt jag som sagt där o fantiserade om både ostpajer, klyftpotatis, lasagne och ris o currygryta samt min egengjorda potatisgratäng. Det var nästan så det föll en liten glädjetår när receptionisten kom ut för att tala om att jag nu kunde få tillgång till rummet. Sliter som ett djur för att få upp allt bagage till 3e våning. Som tur är så finns det ju hiss här, men ändå =) Så kommer jag in i lägenheten, som ser exakt likadan ut som den vi hade förra året.... kunde man ju vid en första anblick tycka. Ja, näääääe, så var det ju inte riktigt. Det fanns nämligen inga kokplattor!!!!!!!

Blond o korkad som man är stövlar man gladeligen ner i receptionen, skrattar till lite när man säger till bossen att ni har visst glömt att ställa in kokplattor i vår lägenhet. Två kokplattor kan man ju tycka är en ganska så grundläggande inredningsdetalj i ett kök.... men det tyckte inte hotellbossen. Jag trodde först att han skojade när han sedan erbjöd mig en gasoltub att laga mat på, men det gjorde han inte. Så säger han att kokplattor är inget vi normalt erbjuder. Mina ögonbryn hade vid det här laget nått så långt upp att de nådde hårfästet. Skämtar han med mig??? Jag sa i alla fall till honom att det var det dummaste jag hört, och att dom ju själva måste förstå att man behöver kokplattor om man ska bo här i 3 månader. Dom sa att dom skulle ta städerskan till hjälp och se om hon kunde hitta några kokplattor i en av de andra lägenheterna som hon kunde ge oss, men att de inget kunde lova.

När jag kom upp till oss igen så fick jag ett halvt bryt. Hur kunde detta vara sant? Jag ringde Mehmet och sa att han fick palla sig hem snarast. Han kom hem ganska så raskt o tog ett snack med hotellbossen som sa att han nog kunde fixa två kokplattor som gick på gas o inte på el. Men denna "FANTASTISKA" nyhet så kom Mehmet upp till mig på rummet. Jag stirrade mest på honom och skrek rakt ut - "GASOL???? Hällre dör jag". Ska jag behöva laga mat på ett stormkök i 3 månader liksom. Näe tack hörrni, någon måtta får det allt vara. Mehmet blev förbannad över hela situationen o stövlade raka vägen upp till städerskan på terassvåningen. Efter 1,8 minuter kom han tillbaka.... MED elektriska kokplattor =))) Hur han lyckades få städerskan att lämna ifrån sig dessa är för mig fortfarande ett mysterium. Men helt ärligt, om han så hånglade upp henne mot väggen för att få dom så skiter jag i det, för kokplattor ska jag bara ha.

Övriga dagen har gått åt till att packa upp alla saker, mysa lite i den fantastisk "sköna" turkasängen vi har, som ju är standard på ett hotell som detta. Jag har också varit o storhandlat på KaleMarket. Nu har vi ett nästan fullt kylskåp. Fy sjutton som jag längtat efter det. Jag har näst intill kännt mig naken utan mat i kylen. På Volkan var det ju ingen ide att handla hem något eftersom vi hade fri frukost där och sen inte hade någon köksutrustning för att laga mat på lunch o på kvällen. På Gözde var det ju ännu mindre ide att handla hem något eftersom vi bara var där i två dagar. Men nu äntligen =))) Inflyttningen på Luxor - OCH kokplattorna - har jag firat med något som jag var riktigt sugen på, nämligen barkis med smör o senap, en kopp kaffe och cola.

Nu blir det inget mer bloggande idag.

So long!

1 kommentar:

  1. Alltså, jag förstår att det måste vara ett riktigt elände när man är mitt uppe i det hela som du är, men åh vad jag skrattade när jag läser din blogg. Du skriver ju så skönt! :)))

    För min del tycker jag det är mycket bättre med gas än med de där kassa turkiska elplattorna, men det var ju bra att ni fick några till slut!

    Hoppas ni har det bra nu när ni är installerade på "riktiga" hotellet.

    Sänder en stor kram till dig som är där nere i den härliga värmen som vi lämnade i onsdags!

    SvaraRadera