tisdag 27 september 2011

Skolan - vad har jag gjort för ont?

Ja, dags att blogga lite tror jag. Ledsen om jag gjort er flitiga besökare besvikna med dåligt uppdaterande. MEN... jag har haft så sjukt mycket att göra med mina skolkurser. Jag har gråtit, kännt frustration, ilska, hat mm. mm.

Ledarskapskursen jag går nu är otrooooligt svår. Den är på en nivå som borde räknas som avancerad istället för grundnivå. En kurs som är på 7,5 poäng (en fjärdedels termin) ska inte behöva ha 6 inlämningsuppgifter/tentor av omfattande storlek. Det är helt sjuuuukt mycket. Och parallellt med detta så läser jag en Marknadsföringskurs som är lika stor men inte alls lika krävande, även om den ändå är tuff. Jag ljuger inte när jag säger att jag pluggar varje dag mellan 4-8 timmar och jag vet knappt när jag hade en ledig dag senast. Detta har förtatt glädjen med att vara här, för jag hinner ju inte njuta av Alanya alls. Ligger jag vi poolen så läser jag, ligger jag på stranden så läser jag, såfort Mehmet smiter till jobbet efter ledigheten mitt på dagen så läser jag, såfort jag vaknar på morgonen vissa dagar så tar jag fram böckerna eller sitter o uppdaterar mig på olika skolforum. Det är så sant som det är sagt att när man pluggar så är man aldrig fri och det dåliga samvetet förföljer en hela tiden.

Mehmet håller på att bli galen över min skola och det går bitvis verkligen ut över vårt förhållande. Jag önskar jag kunde hoppa av Ledarskapskursen eller byta kurs, men tyvärr funkar det ju inte så i högskolevärlden. Jag får ändå bita ihop och göra mitt bästa. Har ju fram till nu blivit godkänd med beröm o utan anmärkningar på alla de 4 inlämningar jag gjort. Känns dock rejält frustrerande när man mailar sin lärare och beeeeeeeer på sina baaaaaaaaara knän om hjälp med en hel uppgift som man kört totalt fast i, man fattar inget av det man läser, man har inte skrivit något och har en hel inlämning att göra och skicka in inom ett tidsperspektiv på 15 timmar. Man har försökt att lösa problemet utifrån alla möjliga perspektiv, vinklar, framifrån, bakifrån, uppifrån, diagonalt, vertikalt och tänka utanför standardiserade ramar osv. Man har tänkt o spekulerat o resonerat o slitit sitt hår. Man är ju inte helt tappad bakom en vagn o har varit i en mycket turbulent arbetsbransch i snart 10 år och är van att tänka kreativt och fatta egna beslut. Man mailar läraren o ber om att få mer specifika läsanvisningar, sidor i böcker som man kan utgå ifrån, mer specifikt vad man skulle kunna tänkas återge eller skriva om för att överhuvudtaget han något annat än ett tomt A4 att lämna in när deadline sker. Så kommer svaret...

"Jag vill ge dig några tips. Försök att tänka i andra banor. Du kanske kan se problemet från en annan synvinkel, du kanske kan börja med uppgift 3 istället för att sen gå vidare till uppgift 1 och 2. Du skulle kunna utgå från en liten fundering som du kanske har och spinna vidare utifrån den. Eller så gör du din text helt till din egen och gör din reflektion helt på ditt eget sätt. Gör texten personlig och använd dina egna infallsvinklar och tänk utanför ramarna. Det finns inget rätt o fel här, det finns inget facit".

Ja, vi tackar läraren för den ENORMA hjälpen med det. FRUSTRATION!!!

Jag ska vara så lycklig när de här två kurserna är över och då jag går på Turismkursen. Den kommer bli bra mycket roligare och mer intressant. Och när man gör något mest för nöjes skull och förenar det med nytta, så blir det så mycket lättare än när man gör något av präktighetsskäl.

Så, vad har jag då att se fram emot de närmsta 5 veckorna innan kurserna är slut. Jo...

- Teorireflektion 4 (skriva 3 sidor)
- Hemtenta Ledarskapskursen (4 dagars arbete)
- Hemtenta Markandsföringskursen (7 dagars arbete)
- Skriva PM Ledarskapskursen (grupparbete, typ 10 sidor)
- Skriva PM Markandsföringskursen (enskilt arbete, typ 8 sidor)
- Opponera kursdeltagares PM i Ledarskapskursen
- Opponera kursdeltagares PM i Marknadsföringskursen
- Lämna in reviderat PM samt Erratelista Ledarskapskursen

Ja, tyckte ni det där var mycket... näääääääääää! Parallellt med detta ska jag också läsa all kurslitteratur i sin helhet på ca 500 sidor i Ledarskapskursen för att vara förberedd för kommande tentor/inlämningar. Blev det mycket nu tycker ni?

Giv mig styrka!

1 kommentar:

  1. Hej!
    Usch vad jag ryser när jag läser detta inlägg! Att studera på högskola/universitet är verkligen ingen lek! Jag som bäst funderar på att söka lite kurser till våren, blir lite avskräckt här nu. Dock skulle det i så fall bara bli lite på halvfart eftersom jag ska börja jobba också. Men bara funderade på hur gör ni grupparbeten och opponerar när man bara läser på distans och aldrig träffas?

    Du är verkligen duktig som klarar av det!
    kram

    SvaraRadera