lördag 10 december 2011

Omtenta och skola

På kvällen förra lördagen när jag kom hem från barndopet så var det meningen att jag skulle sätta mig med min tenta som jag påbörjat väldigt smått, men behövde komma vidare på. Jag var dock helt slut i huvet och senare på kvällen blev jag kraftigt illamående, så trodde jag skulle bli magsjuk. Men jag somnade skönt i soffan o när jag vaknade så var det borta som av ett under. Blev inget tentaskrivande den dagen... vilket resulterade i att jag fick köra ett maratonpass på 12 timmar på söndagen.

Ja, mina tentor den här hösten har ju inte varit nådiga ibland. Så även inte denna. Och vad innebar tentan. Jo, att vi skulle skriva max 5st A4 sidor text och på den ytan besvara 3 stora frågor. Vi fick ett fall beskrivet för oss som handlade om den globala krisen som är i världen just nu och utifrån den så skulle vi besvara avancerade marknadsföringsfrågor gällande dagligvaror, sällanköpsvaror och kapitalvaror. Allt skulle såklart kopplas till referat ur kurslitteraturen och allra hälst också till kritiskt granskade källor på nätet. Jag fokuserade till max den dagen, satt från 11 på morgonen till 23.50 på kvällen med endast 1tim paus för middag och toabesök. Och 8 minuter före deadline så lyckades jag ladda upp tentan till läraren. Jag besvarade inte alla frågor, för jag hade redan fyllt 5 sidor, men tillräckligt många för att känna mig säker på minst betyget Godkänt.

I övrigt så går det inget vidare med skolan nu. Men det är tur att vi under kursens gång inte har några specifika deadlines, utan endast rekommendationer. Så just nu ligger jag efter några veckor. Beräknar dock med att ta igen en hel del imorgon och kanske bli klar med en inlämning. Sen nästa helg tänkte jag bli klar med en annan inlämning. Veckan före jul har vi "skollov" i kursen. Skönt, för det är den veckan som Mehmet kommer hit =)))

Sen hade jag ju sökt några kurser på högskola nu till våren. Jag fick svar på antagningen nu i veckan och jag kom inte in på en enda kurs. Snacka om att jag kände mig som en jäkla sopa. Men jag står som 5e reserv på 40 platser på kursen Projektledning2 på Umeå Universitet och då har jag väldigt goda chanser att komma in på den kursen vid andra uttagningen som är i slutet av december. Jag är ju dock inte beroende av att komma in på någon kurs eftersom jag mest hade tänkt att läsa som en rolig grej i kombination med mitt jobb. Känns också lite bra att ta fler högskolepoäng så att jag ligger bättre till vid uttagningar nästa gång jag tänkt att plugga. Ja, jag får avvakta o se vad som händer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar