lördag 25 februari 2012

Vad roligt =)

Vad roligt att jag fick så många kommentarer, positiv feedback o lite frågor av er =) Jag vet att jag varit dålig på att blogga. Men jag tappade lite granna lusten för bloggandet när jag tvingades låsa den. Jag gick då från ca 180 läsare per dag ner till 30 och sen försvann motivationen mer och mer. Så, jag funderar helt enkelt på att öppna upp den igen och ta bort lösenordet. VAD TYCKER NI?

Här kommer svar på några frågor jag fått av er...

Jag har en fråga, hur upplever du Mehmet nu när ni är på din hemmaplan? Känns kärleken lika stark och självklar? Har du överseende med hans eventuella egenheter på samma sätt..:)?
/ Emma

Hej Emma, jag gissar att du och jag har ganska så många lika erfarenheter. Eftersom jag o Mehmet har bott tillsammans totalt 8 månader i Turkiet så har vi ju mött på varandras olika sidor och lärt känna varandra på många sätt. Därför tycker jag inte att han är så mycket annorlunda här mot tidigare. Eftersom livet blir så mycket annorlunda här mot det i Alanya så blir det ju slitningar i förhållandet och dom har vi märkt av mer än väl. Men vi älskar varandra fortfarande över allt annat, och både han och jag är ganska så överens om att något sådant inte skall få förstöra för oss. Vi kämpar på! Hanns egenheter har nog blivit ännu mer egna sen vi flyttade ihop och det kan vara kämpigt ibland. Men det allra jobbigaste är att aldrig ha någon egentid, som jag är så van vid efter att ha bott helt själv sen jag flyttade hemifrån för många herrans år sedan. Det här med egentid kommer väll att komma mer senare när han får egna vänner, ett jobb och blir mer upptagen på sitt håll, men just nu så umgås han ju mest bara med mig. Så ibland känns det som att man går på varandra 24 timmar om dygnet och jag har aldrig någon tid bara för mig själv.


Utan att tänka så mkt på praktiska saker...vart hade du valt att bo om du enbart fått följa ditt hjärta, Turkiet eller Sverige och isåfall varför?
/ CK


Hej hej, om jag hade fått välja fritt så hade jag nog varken valt turkiet eller sverige. Sverige är väldigt tråkigt i mina ögon, jag tycker inte jag har ett njutningsfullt och roligt liv här tyvärr. Turkiet är härligt på många sätt, men landet och folket har sina sidor, så hade nog inte valt Turkiet heller. Bylivet är absolut inget för mig, storstäder såsom Istanbul är heller inget för oss, varken jag eller Mehmet gillar det. Att bo på en turistort skulle möjligen funka för mig, men i Alanya så har jag nog nästan gjort mitt under de här 7 åren som jag rest dit. Jag har upplevt för mycket negativt där för att känna att jag skulle vilja bosätta mig där. Men sen har jag ju inte rest så mycket i övriga världen för att känna att det finns någon annan specifik plats som jag verkligen skulle vilja bosätta mig på. Jag vet mest bara att jag vill bo på en varm plats, möjligen runt medelhavet, där människor är sociala och gatorna fulla av liv.


Hur går det för mannen med skolan och vänner, tycker du att han blivit mer "turk" än han var i turkiet?
/ Anna Karlsson


Hejsan Anna! Mehmet kämpar på tappert med skolan och gör sina läxor ett par timmar varje kväll. Han är jätteduktig på att förstå och tala svenska, men att läsa och skriva är svårare för honom. Han har nu börjat B-kurse och vi hoppas att han skall vara klar med din precis före sommaren. Han har lärt känna några killar i första klassen han gick. Ikväll kommer faktiskt en av hanns vänner med fru hem till oss för första gången. Vi skall bjuda på middag och dricka lite OCH förhoppningsvis se på Melodifestivalen också =) Det ska bli spännande... han är från Gambia och hanns fru är svensk. Jag tycker nog inte att Mehmet har ändrats något nämnvärt sen han kom hit. Han har inte blivit mer turk, även om hanns turkiska ursprung givetvis syns mer tydligt när det kommer i ljuset av det svenska sättet att leva. Men nej, han är precis som vanligt tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar